Repozytorium Theo-logos

Wenn zwei sich streiten. Über die Wiedergewinnung des Konsenses

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Beinert, Wolfgang
dc.date.accessioned 2023-06-21T13:22:06Z
dc.date.available 2023-06-21T13:22:06Z
dc.date.issued 1999
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1998-1999, T. 30-31, s. 119-146. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8516
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Zawiera schematy i tabele. pl_PL
dc.description.abstract Według św. Pawła Kościół jest wspólnotą (koinonia, communio) konstytuowaną przez Eucharystię, która bazuje na uczestnictwie (koinonia, communicatio) w Chrystusie i dlatego staje się „obcowaniem świętych” (communio sanctorum: Symbolum). Wypełnia ona swoje zadanie przez przekazywanie słowa i sakramentów. Dlatego również procesy życiowe w Kościele podlegają prawom teorii wymiany informacji. Artykuł omawia najważniejsze prawa teorii komunikacji w oparciu o przykłady z teologii i historii teologii. Punktem wyjścia jest zakłócenie w przekazie informacji, które zdarza się między Urzędem Nauczycielskim Kościoła i teologią, proboszczem i parafią, a także między wyznaniami chrześcijańskimi (problem ekumeniczny). Podstawowymi prawami ludzkiej wymiany informacji (porozumiewania się) są: 1. Konieczne jest porozumiewanie się, gdy pojawia się kontrowersja; 2. Modelem kręgu w teorii porozumiewania się są relacje występujące między nadawcą i odbiorcą; 3. Wiadomość posiada strukturę czterobiegunowego wydarzenia (treść informacji, podanie informacji, relacja, wezwanie). Najczęściej występującymi zakłóceniami w międzyludzkich kontaktach są: odmowa rozmowy, trudności na płaszczyźnie treści i relacji, pomieszanie obu płaszczyzn, problemy z wezwaniem, błędne zrozumienie przekazu nadawcy. Ważnym zagadnieniem są sposoby dochodzenia do porozumienia, czyli chrześcijańskiego pojednania. Rozbieżność zdań powstaje wówczas, gdy odbiorca informacji poddaje w wątpliwość wartość, tzn. prawdziwość lub poprawność jakiegoś twierdzenia osoby przekazującej informację. Dyskurs musi zostać przerwany do czasu usunięcia wątpliwości. Staje się to przez przekonywanie o poddawanej w wątpliwość wartości: przekazujący informację przekonuje za pomocą argumentów tak długo, aż doprowadzi on do zgodności zdań. Przy tym jednak zakazany jest „regressus ad infinitum”: musi istnieć jakaś podstawowa zgodność zdań między partnerami, jeśli ma dojść do jakiejś zgodności. Jeśli jednak nie jest to możliwe z powodu zasadniczej rozbieżności zdań, wówczas trzeba przerwać wymianę informacji na dany temat (czyli niecałkowicie). Jeśli dzięki uznaniu argumentów przekazującego informację przez przyjmującego je dochodzi do usunięcia wątpliwości, wówczas można mówić o zbieżności zdań (zgodzie). Oznacza to, że rozmowa się powiodła i można kontynuować proces przekazywania informacji. Wreszcie przedmiotem refleksji jest typowo kościelny problem występujący w procesie przekazywania informacji. Dialog przy użyciu argumentów zakłada symetrię partnerów dialogu (zasadnicza równość, wolność myślenia, zgodność odniesień), która zdaje się przeciwstawiać posłuszeństwu wymaganemu od teologów przez Urząd Nauczycielski Kościoła. U podstaw znajduje się napięcie, które należy do istoty nauki o wierze: teologia jest nauką wiary i dlatego ukierunkowuje na jedność z urzędem; jest ona też nauką i jako taka musi stosować się do zasad nauki. Dopóki nie chodzi o nieomylne wypowiedzi Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, które mogą być uzasadniane przy pomocy argumentów, teologia ma obowiązek analizować krytycznie takie wypowiedzi w oparciu o kryteria naukowe. Tak wypracowane argumentacje, niekiedy nawet kontrastujące ze sobą, stają się cenne dla Urzędu Nauczycielskiego, szczególnie gdy traktuje on z powagą całą tradycję wraz z naukową teologią jako locus theologicus. W ten sposób również w Kościele jest zapewniona symetryczność dialogu. Teoria wymiany informacji (teoria komunikacji) nie jest receptą na unikanie kryzysów w Kościele. Jest jednak narzędziem nie do odrzucenia w diagnozie każdego procesu, który prowadzi do kryzysu. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject spory pl_PL
dc.subject zgoda pl_PL
dc.subject wspólnota pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject komunikacja pl_PL
dc.subject teoria komunikacji pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject historia teologii pl_PL
dc.subject Urząd Nauczycielski Kościoła pl_PL
dc.subject wyznania chrześcijańskie pl_PL
dc.subject porozumienie pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject disputes pl_PL
dc.subject agreement pl_PL
dc.subject community pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject communication pl_PL
dc.subject theory of communication pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject history of theology pl_PL
dc.subject Church Teaching Office pl_PL
dc.subject Christian denominations pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject unison pl_PL
dc.subject Streitigkeiten pl_PL
dc.subject Zustimmung pl_PL
dc.subject Gemeinschaft pl_PL
dc.subject Kirche pl_PL
dc.subject Kommunikation pl_PL
dc.subject Kommunikationstheorie pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject Theologiegeschichte pl_PL
dc.subject kirchliches Lehramt pl_PL
dc.subject christliche Konfessionen pl_PL
dc.subject Einigung pl_PL
dc.subject Dialog pl_PL
dc.title Wenn zwei sich streiten. Über die Wiedergewinnung des Konsenses pl_PL
dc.title.alternative Gdy dwóch się spiera. O przywracaniu zgody pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas