Repozytorium Theo-logos

The Idea of Divine Mercy in the Private Visions of S. Faustina Kowalska in the Context of the Recent Theology

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Machniak, Jan
dc.date.accessioned 2023-07-07T08:41:30Z
dc.date.available 2023-07-07T08:41:30Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2001, T. 33, s. 433-450. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8939
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Pojęcie Bożego Miłosierdzia, jakie pojawia się w prywatnych wizjach św. Faustyny Kowalskiej (1905-1938), jest wyraźnie osadzone w kontekście teologii miłosierdzia czasów, w jakich żyła autorka Dzienniczka. Wielki wpływ na kształtowanie idei miłosierdzia u Mistyczki z Krakowa miał jej kierownik duchowy, ks. Michaił Sopoćko, profesor dogmatyki na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Był on autorem licznych opracowań dotyczących Bożego Miłosierdzia, które zostały wydane książkowo po II wojnie światowej (por. Miłosierdzie Boga w dziełach Jego, Londyn 1959). Siostra Faustyna słuchała również licznych konferencji na temat Bożego Miłosierdzia wygłaszanych przez konferencjonistów i rekolekcjonistów w Zgromadzeniu Matki Bożej Miłosierdzia. Podobnie jak ks. M. Sopoćko rozróżniali oni przymioty Boga albo doskonałości wsobne: prostota, czyli niezłożoność, nieskończoność, wieczność i niezmienność oraz doskonałości „odnośne”: mądrość, dobrotliwość, opatrzność, sprawiedliwość i miłosierdzie. W takim kontekście miłosierdzie jawiło się jako „największy” atrybut Boga, chociaż teologia miała świadomość, że w Bogu wszystkie przymioty są jednakowe. Jej poznanie tajemnicy Bożej było oparte na głębokim doświadczeniu wewnętrznym, w którym ważne miejsce odgrywało zjednoczenie z Chrystusem w cierpieniu oraz wewnętrzne natchnienia i wizje. Mistyczka z Krakowa korzystała z tej teologii mówiąc o miłosierdziu, że jest ono „największym przymiotem Boga” w Trójcy Jedynego. Rozróżniała miłosierdzie Ojca, Syna i Ducha Świętego. Wskazywała na Ofiarę Chrystusa i Jego Zmartwychwstanie jako szczytowy moment objawienia miłosierdzia światu. Jednocześnie, w oparciu wewnętrzne doświadczenie, opisywała niezmierzoność Bożego Miłosierdzia odwołując się do poetyckich opisów: „ocean miłosierdzia”, „źródło miłosierdzia”, „głębia miłosierdzia”, „łono miłosierdzia”, „żywy zdrój wszelkich łask". Wielką pomocą w przekazywaniu tajemnicy miłosierdzia było dla Siostry Faustyny nabożeństwo do Bożego Miłosierdzia obejmujące kult obrazu Jezusa Miłosiernego, Święto Miłosierdzia, Koronka do Bożego Miłosierdzia. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject miłosierdzie pl_PL
dc.subject Miłosierdzie Boże pl_PL
dc.subject Faustyna Kowalska pl_PL
dc.subject wizje pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia miłosierdzia pl_PL
dc.subject święci pl_PL
dc.subject mistycy pl_PL
dc.subject formacja pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject mercy pl_PL
dc.subject God’s mercy pl_PL
dc.subject Divine Mercy pl_PL
dc.subject Faustina Kowalska pl_PL
dc.subject visions pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject theology of mercy pl_PL
dc.subject saints pl_PL
dc.subject mystics pl_PL
dc.subject formation pl_PL
dc.subject Jesus Christ pl_PL
dc.subject sacraments pl_PL
dc.title The Idea of Divine Mercy in the Private Visions of S. Faustina Kowalska in the Context of the Recent Theology pl_PL
dc.title.alternative Idea Bożego Miłosierdzia w prywatnych wizjach św. Faustyny Kowalskiej w kontekście współczesnej teologii pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas