Repozytorium Theo-logos

La libertà puramente negativa. La versione limitata della libertà

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Andryszczak, Piotr
dc.date.accessioned 2023-07-10T07:03:41Z
dc.date.available 2023-07-10T07:03:41Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2001, T. 33, s. 3-22. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/9000
dc.description.abstract We współczesnym liberalizmie wolność negatywna przybiera kształt postulatu neutralności stawianego państwu. Oznacza to, iż nie może ono popierać żadnej koncepcji dobra, albowiem, zdaniem zwolenników tego stanowiska, nie można ustalić żadnej obiektywnej hierarchii wartości. Wobec tego dobro jest czymś na wskroś prywatnym, pozbawionym jakiegokolwiek znaczenia w sferze publicznej. W niej bowiem sprawiedliwy porządek budujemy jedynie wówczas, gdy nie pozwalamy żadnej wizji dobra zająć uprzywilejowanego miejsca. Takie stanowisko wymaga wszechstronnej krytyki, wskazującej słabe punkty czysto negatywnego rozumienia wolności. Bezspornie każdy potrzebuje sfery wolnej od ingerencji innych jako niezbędnej dla własnej samorealizacji, tym niemniej owa samorealizacja potrzebuje także „ram pojęciowych” (Taylor), wyznaczających pewien uprzedni wobec naszych decyzji porządek moralny. Tak więc jest ona możliwa tylko wtedy, gdy potrafimy przezwyciężyć proponowany relatywizm i poświęcić się wartościom autentycznym. W takiej sytuacji, aczkolwiek to do nas należy, aby nadać sens i znaczenie własnemu życiu, to jednak nie dokonujemy tego w metafizycznej i moralnej pustce, ale w świecie, którego porządek jest przez nas odkrywany, a nie stwarzany. Rozwiązanie przeciwne sprawia, iż w rzeczywistości pozbawionej hierarchii wartości każda koncepcja dobra zasługuje na jednakowe uznanie, każde dobro, jako stwarzane przeze mnie, zasługuje na ten sam szacunek, a zatem zaciera się granice zarówno między dobrem a złem, jak i pomiędzy tym, co życiowo doniosłe a tym, co banalne. Czy liberalizm relatywistyczny nie jest zrelatywizowanym liberalizmem, ktorego wybór jest tak samo dobry jak każdego innego poglądu? pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject wolność pl_PL
dc.subject wolność negatywna pl_PL
dc.subject liberalizm pl_PL
dc.subject neutralność pl_PL
dc.subject państwo pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject hierarchia wartości pl_PL
dc.subject wartości pl_PL
dc.subject liberalizm relatywistyczny pl_PL
dc.subject freedom pl_PL
dc.subject negative freedom pl_PL
dc.subject liberalism pl_PL
dc.subject neutrality pl_PL
dc.subject state pl_PL
dc.subject society pl_PL
dc.subject hierarchy of values pl_PL
dc.subject values pl_PL
dc.subject relativistic liberalism pl_PL
dc.title La libertà puramente negativa. La versione limitata della libertà pl_PL
dc.title.alternative Wolność negatywna pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas