Repozytorium Theo-logos

La provenienza e il contesto del codice domestico di Col 3, 18-4, 1

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Wronka, Stanisław
dc.date.accessioned 2023-07-26T06:13:03Z
dc.date.available 2023-07-26T06:13:03Z
dc.date.issued 2004
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2004, T. 36, s. 365-380. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/9552
dc.description Artykuł w języku włoskim. pl_PL
dc.description.abstract Przeprowadzone w dwóch artykułach refleksje na temat struktury, treści, pochodzenia i kontekstu kodeksu domowego w Kol 3, 18-4, 1 pozwalają na sformułowanie pewnych wniosków: 1. Omawiana perykopa - jak pokazały to badania historyczne - ma wiele punktów wspólnych z tekstami hellenistycznymi i żydowskimi, zarówno co do formy, jak i treści. Najbliższe byłyby jej podręczniki hellenistyczne dotyczące ekonomii domowej i społecznej. Zgodnie z nimi koncepcja rodziny wyrażona w kodeksie domowym w Kol zajmuje miejsce pośrodku szerokiej panoramy ówczesnych koncepcji rodziny w świecie grecko-rzymskim, to znaczy plasuje się pomiędzy koncepcją radykalną, domagającą się pełnej emancypacji kobiet i zniesienia niewolnictwa, a koncepcją konserwatywną, która przyznawała mężczyźnie nieograniczoną patria potestas nad życiem i śmiercią domowników - żony, dzieci i niewolników. 2. Kodeks w Kol różni się jednak od tekstów hellenistycznych i żydowskich tym, że nie zwraca się głównie do pater familias, aby go poinstruować, jak ma uczyć innych członków odpowiedniego zachowania, ale jednakowo do wszystkich stanów w domu zestawionych parami, i to w pierwszym rzędzie do tych niższych, podkreślając w ten sposób godność i pewną autonomię każdej osoby. To przekonanie wzmacnia jeszcze bardziej horyzont chrystologiczny, obecny w motywacjach kodeksu i w jego kontekście. Autor Kol podkreśla bowiem, że w Chrystusie wszyscy bez względu na pozycję społeczną cieszą się tą samą godnością (3, 11), przed Nim będą musieli zdać sprawę ze swoich czynów (3, 24-4, 1) i od Niego otrzymają wieczne dziedzictwo (3, 24). Aspekty te pozbawiają kodeks charakteru absolutnego i nadają mu wymiar bardziej humanitarny. 3. Autor Kol nie przedstawia idealnej struktury rodziny, ale wzywa chrześcijan do życia nowością przyniesioną przez Chrystusa w warunkach, w jakich się znajdują. Rodzina ma być dla wszystkich jej członków szkołą agape, która wyraża się w poddaniu, posłuszeństwie, miłosierdziu, dobroci, pokorze, łagodności, cierpliwości, znoszeniu innych i przebaczaniu na wzór Chrystusa. Wszystko trzeba czynić w Nim, tak by codzienne życie przekształcało się w nieustanną liturgię pełną radości i wdzięczności. Bez wątpienia jest to program wymagający heroizmu, zwłaszcza gdy brak miłości z drugiej strony. Cel kodeksu jest zatem praktyczny, być może także apologetyczny i misyjny, to znaczy chodziłoby o to, by oddalić od chrześcijan podejrzenie, że głosząc równość wszystkich podważają porządek społeczny, i uprzystępnić Ewangelię poganom. 4. Kodeks nie zamierza zmieniać struktury rodziny w sposób radykalny, ponieważ było to niemożliwe w tamtej epoce, a poza tym nie to najbardziej interesowało autora Kol. Koncentruje się on nie na prawach osób, lecz na ich obowiązkach, które powinny być spełniane w duchu Chrystusa. Sytuacja poddania drugiemu była okazją do wyrażenia tego ducha i upodobnienia się jeszcze bardziej do Chrystusa. Ale w ten sposób chrześcijanie przyczyniali się pośrednio i chyba skutecznie do zmiany instytucji od wewnątrz: niewolnik stawał się umiłowanym bratem (por. Flm 16), żona osobą darzoną czcią (por. 1P 3, 7). To pokazuje, że nawet w obrębie niesprawiedliwych struktur mogą i powinny być nawiązywane relacje międzyosobowe, inspirowane Ewangelią, bez których nawet najsprawiedliwsze struktury pozostaną nieludzkie. I to właśnie wydaje się głównym i wciąż aktualnym przesłaniem kodeksu domowego w Kol 3,18-4, 1, pomimo częściowo przestarzałej koncepcji rodziny, którą zawiera. pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject List do Kolosan pl_PL
dc.subject Kol 3-4 pl_PL
dc.subject kodeks domowy pl_PL
dc.subject perykopa pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject ekonomia domowa pl_PL
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject godność osoby pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject chrześcijanie pl_PL
dc.subject chrystologia pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject agape pl_PL
dc.subject obowiązki pl_PL
dc.subject koncepcja rodziny pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject New Testament pl_PL
dc.subject Letter to the Colossians pl_PL
dc.subject household code pl_PL
dc.subject pericope pl_PL
dc.subject society pl_PL
dc.subject household economy pl_PL
dc.subject family pl_PL
dc.subject dignity pl_PL
dc.subject dignity of the person pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject Christians pl_PL
dc.subject Christology pl_PL
dc.subject Jesus Christ pl_PL
dc.subject responsibilities pl_PL
dc.subject concept of family pl_PL
dc.subject Bibbia pl_PL
dc.subject Nuovo Testamento pl_PL
dc.subject Lettera ai Colossesi pl_PL
dc.subject codice domestico pl_PL
dc.subject società pl_PL
dc.subject economia domestica pl_PL
dc.subject famiglia pl_PL
dc.subject dignità pl_PL
dc.subject dignità della persona pl_PL
dc.subject cristianesimo pl_PL
dc.subject cristiani pl_PL
dc.subject cristologia pl_PL
dc.subject Gesù Cristo pl_PL
dc.subject responsabilità pl_PL
dc.subject concetto di famiglia pl_PL
dc.title La provenienza e il contesto del codice domestico di Col 3, 18-4, 1 pl_PL
dc.title.alternative Pochodzenie i kontekst kodeksu domowego w Kol 3, 18-4, 1 pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas