Repozytorium Theo-logos

Der Glaube der Lebuser und pommerschen Stämme im 12. Jahrhundert

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Gręś, Stanisław
dc.date.accessioned 2023-08-22T06:40:52Z
dc.date.available 2023-08-22T06:40:52Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2009, T. 1 (56), s. 165-182. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-8534
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10050
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streścił Stanisław J. Koza. pl_PL
dc.description.abstract Pomorze Zachodnie, do którego należała Ziemia Lubuska, było centrum pogaństwa słowiańskiego. Rugia była stolicą pogaństwa, a Swarożyc naczelnym bożkiem. Na podstawie przeprowadzonych wykopalisk na terenie Głogowa i okolic znamy pozostałości mieszkań ludzkich ze średniowiecza. Zachowały się skorupy i resztki żywności, kości zwierząt, a także materiał opałowy (drewno dębowe). Kapłani pogańscy sprawowali kult albo kierowali czynnościami kultowymi, strzegli też miejsc kultu. W dużych świątyniach było kilku kapłanów, a w małych świętych gajach tylko jeden. Czczenie bożka było ograniczone do terenu plemienia i zamkniętej wspólnoty. Przed wyruszeniem na podbój zanoszono prośby do bóstwa, a po zwycięstwie składano ofiary dziękczynne. Składano też opłaty na rzecz bóstwa Światowida – nawet król duński wysłał Światowidowi złoty kielich na znak swej czci. Kapłani pogańscy mieli duży wpływ na swoich władców, życie społeczne i religijne oraz na rozstrzyganie różnych spraw. Chrześcijaństwo najwcześniej przyjęto w południowej Polsce, a dopiero w XII w. na Pomorzu Zachodnim. Pogaństwo oraz zwyczaje i praktyki pogańskie istniały jednak przez wiele lat. Niszczono co było chrześcijańskie, mordowano duchownych i świeckich chrześcijan. Władcy, którzy przyjęli chrześcijaństwo, obdarowywali dobrami podwładnych, a karali śmiercią tych, którzy nie porzucili obrzędów pogańskich. Podobnie postępował Bolesław Krzywousty (1086-1138). Poganie oddawali cześć bóstwom i duchom, rzekom, drzewom przez modlitwę i składanie ofiar. Modlitwa była prośba, a ofiara, jak pożywienie czy schronienie, dziękczynieniem za otrzymane dobro. Polskie pogaństwo rozpoczęło budowę świątyń na przełomie XI i XII w. Pomimo że Polska przyjęła chrześcijaństwo dużo wcześniej, to wpływy pogańskie w tym okresie były bardzo silne. Misjonarze, władze duchowne i świeckie w XII w. przygotowywali pogan do przyjęcia chrześcijaństwa i tępili kult starych bogów. Poganie stawiali opór szerzącej się religii chrześcijańskiej. W 1106 poganie z Pomorza napadli na Bolesława Krzywoustego (1086-1138), który przybył na uroczystości poświęcenia kościoła na Ziemi Lubuskiej. To on przywrócił polskie panowanie nad Pomorzem i Ziemią Lubuską oraz dokonał ich chrystianizacji, utrzymując niezależność Kościoła polskiego na tych terenach. Ok. 1123 utworzono w Lubiążu biskupstwo (sufragania Poznania). Na Łysej Górze kult pogański trwa do drugiej połowy XII w. Kościół w Lubiążu powstał w 1150 r. na miejscu świątyni pogańskiej. Świątynia pogańska pod Jaworem przetrwała do 1168 r. Natomiast pogaństwo na Pomorzu Zachodnim zaginęło na skutek zwycięstwa Duńczyków w 1168 r., a świątynia Światowida została doszczętnie zniszczona. Bolesław Krzywousty narzucił chrześcijaństwo Pomorzanom. W XII w. zaczęły na Pomorzu szerzyć się herezje średniowieczne i działalność sekty bogumiłów. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Glaubensvorstellungen pl_PL
dc.subject Glaube pl_PL
dc.subject Gott pl_PL
dc.subject Götter pl_PL
dc.subject religiöse Bräuche pl_PL
dc.subject Lebuser Stämme pl_PL
dc.subject pommerschen Stämme pl_PL
dc.subject Lebuser Land pl_PL
dc.subject Slawen pl_PL
dc.subject Religion pl_PL
dc.subject Theologie der Religion pl_PL
dc.subject Terra Lebusana pl_PL
dc.subject Terra Lubus pl_PL
dc.subject wierzenia pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject bogowie pl_PL
dc.subject kult pl_PL
dc.subject obrzędy religijne pl_PL
dc.subject plemiona lubuskie pl_PL
dc.subject plemiona pomorskie pl_PL
dc.subject ziemia lubuska pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject teologia religii pl_PL
dc.subject Pomorze Zachodnie pl_PL
dc.subject pogaństwo pl_PL
dc.subject kulty pogańskie pl_PL
dc.subject chrystianizacja pl_PL
dc.subject prześladowania religijne pl_PL
dc.subject kult starych bogów pl_PL
dc.subject beliefs pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject gods pl_PL
dc.subject cult pl_PL
dc.subject religious rites pl_PL
dc.subject Slavs pl_PL
dc.subject Lubusz Land pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject theology of religion pl_PL
dc.subject Western Pomerania pl_PL
dc.subject paganism pl_PL
dc.subject pagan cults pl_PL
dc.subject Christianization pl_PL
dc.subject religious persecution pl_PL
dc.subject cult of the old gods pl_PL
dc.subject średniowiecze pl_PL
dc.subject Middle Ages pl_PL
dc.subject XII w. pl_PL
dc.subject Słowianie pl_PL
dc.title Der Glaube der Lebuser und pommerschen Stämme im 12. Jahrhundert pl_PL
dc.title.alternative Wierzenia plemion lubuskich i pomorskich w XII wieku pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas