Repozytorium Theo-logos

Die Bibel als Prämisse und Partnerin fundamentaler Theologie

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Arens, Edmund
dc.date.accessioned 2023-08-22T08:09:02Z
dc.date.available 2023-08-22T08:09:02Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2010, T. 2 (57), s. 21-40. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-8534
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10076
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Krzysztof Kaucha. pl_PL
dc.description.abstract Na początku artykułu zwrócono uwagę na kilka kontrowersyjnych elementów znajdujących się w artykule poprzedzającym – autorstwa Petera Hofmanna, który zbyt wąsko rozumie Biblię jako „pierwszą teologię”. W dalszej części „podejście kanoniczne” (canonical approach) Brevarda Childsa, który skupia się na ostatecznej wersji tekstu (final form), zostało skonfrontowane z „kanonicznym krytycyzmem” (canonical criticism) reprezentowanym przez Jamesa Sandersa. Następnie w artykule jest mowa o etapach powstawania tekstu Biblii, formowaniu się kanonu i jego funkcjonowaniu w różnych wspólnotach wiary oraz adaptacji do nowych uwarunkowań. Idąc za poglądami Sandersa, autor artykułu naszkicował komunikatywną hermeneutykę Biblii jako wynik różnych procesów komunikacji, przekazu, recepcji i faktycznego stosowania Pisma Świętego w Kościele i przez Kościół. Wśród tych procesów najważniejszą rolę odgrywały opowiadanie i zapamiętywanie. Autor ukazał podstawowe „akty mowy” występujące w wierze. Obejmują one komunikatywne czynności opowiadania o stwórczych i zbawczych dziełach Boga oraz zapamiętania historii Jezusa oraz świadectw Jego życia, męki oraz zmartwychwstania, które rodziły się z potrzeb misyjnych, diakonijnych i prorockich. Te akty wiary później stały się aktami wiary powszechnej, częściami składowymi liturgii oraz kerygmatu o Bożej miłości i miłosierdziu. W ostatniej części artykułu znalazło się kilka uwag o komunikatywnej i krytycznej teologii. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Kanonischer Zugang pl_PL
dc.subject kanonische Kritik pl_PL
dc.subject kommunikative Hermeneutik pl_PL
dc.subject kommunikative Theologie pl_PL
dc.subject podejście kanoniczne pl_PL
dc.subject kanoniczny krytycyzm pl_PL
dc.subject hermeneutyka komunikatywna pl_PL
dc.subject teologia komunikatywna pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject hermeneutyka biblijna pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject Brevard Springs Childs pl_PL
dc.subject Peter Maria Hofmann pl_PL
dc.subject James A. Sanders pl_PL
dc.subject teolodzy pl_PL
dc.subject teologowie pl_PL
dc.subject teologia fundamentalna pl_PL
dc.subject canonical approach pl_PL
dc.subject canonical criticism pl_PL
dc.subject communicative hermeneutics pl_PL
dc.subject communicative theology pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject biblical hermeneutics pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject theologians pl_PL
dc.subject fundamental theology pl_PL
dc.subject hermeneutyka pl_PL
dc.subject hermeneutics pl_PL
dc.title Die Bibel als Prämisse und Partnerin fundamentaler Theologie pl_PL
dc.title.alternative Biblia jako przesłanka i partnerka teologii fundamentalnej pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas