Repozytorium Theo-logos

I fondamenti storici dell’„ermeneutica veritativa” secondo Gaspare Mura

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Korzeniowski, Ireneusz
dc.date.accessioned 2023-08-22T08:14:16Z
dc.date.available 2023-08-22T08:14:16Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2010, T. 2 (57), s. 95-120. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-8534
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10079
dc.description Artykuł w języku włoskim. Streścił ks. Ireneusz W. Korzeniowski. pl_PL
dc.description.abstract We współczesnym kontekście kulturowym, w którym przeważają zagadnienia hermeneutyczne chcące zdominować cały obszar filozofii, G. Mura poświęcił swe badania dowartościowaniu form historycznych hermeneutyki. Twierdzi on, iż obok dominującej tzw. hermeneutyki nihilistycznej (podkreślającej tezę, że prawda nie istnieje, istnieją tylko interpretacje, oraz że hermeneutyka ma zastąpić metafizykę identyfikując prawdę z interpretacją subiektywną, jak twierdził Nietzsche), jest możliwa hermeneutyka werytatywna. Zajmuje się ona odtworzeniem historycznych momentów fundatywnych hermeneutyki filozoficznej i wyłanianiem jej kluczowych reprezentantów. Jej zadaniem jest dotarcie do prawdziwej istoty hermeneutyki filozoficznej, czyli do prawdy obiektywnej. Celem tego artykułu jest ukazanie, na podstawie twórczości G. Mury, niezbędnych elementów potrzebnych do zrozumienia w jaki sposób hermeneutyka może zabezpieczyć fundamentalną przestrzeń, w której na nowo może być przyjęte, zrozumiane i odbudowane zagadnienie prawdy i funkcji metafizyki. Zadanie to wymaga historycznego przedstawienia poglądów autorów, którzy ukazywali prawdziwą naturę hermeneutyki. W syntetycznym przedstawieniu genezy i etymologii hermeneutyki werytatywnej (ze zwróceniem szczególnej uwagi na osiągnięcia egzegezy żydowsko-chrześcijańskiej, myśl św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu) wydobyto pryncypia interpretacji i rozumienia, co prowadzi do twierdzenia, że hermeneutyka filozoficzna posiada w sobie niezbywalną intencjonalność werytatywną, która stanowi o jej prawdziwej naturze, a która z zasady nie może być przeciwstawiona prawdzie metafizycznej. G. Mura, analizując historię filozofii, a w niej szczegółowe zagadnienia hermeneutyki (np. relacja między prawdą a historią, niezbywalny składnik subiektywny zrozumienia i interpretacji, skończoność i czasowość natury ludzkiej, objawieniowy charakter prawdy, dynamiczny wymiar bytu) zdołał stworzyć tzw. hermeneutykę werytatywną, która składa się, według niego, z trzech zasadniczych elementów. Pierwszy z nich to wymiar ajdetyczny, który w procesie poznawczym dowartościowuje aspekt spekulatywny. Drugim jest aspekt ontologiczno-egzystencjalny podkreślający zaangażowanie podmiotu i przedmiotu w procesie poznawczym, który nie może być tylko pasywną rejestracją fenomenów. Kolejny to element metodologiczny. W zdolności uchwycenia tych trzech momentów i sprawności ich zastosowania w werytatywnym procesie interpretacji, zarówno tekstu pisanego jak i w poprawnym odczytywaniu innych wytworów umysłu ludzkiego, leży fundament hermeneutyki werytatywnej, alternatywnej względem hermeneutyki nihilistycznej. Współcześnie kwestia hermeneutyczna zajmuje centralne miejsce nie tylko w odtworzeniu filozofii hermeneutycznej (zatroskanej o dotarcie do prawdy), ale nade wszystko, zgodnie z intencją Jana Pawła II (zawartą w encyklice Fides et ratio 73), jest centralną w procesie przywracania relacji między teologią i filozofią. Hermeneutyka filozoficzna ukierunkowana na poznanie prawdy obiektywnej staje się fundamentalnym komponentem metafizyki i zajmuje centralne miejsce w budowaniu nowych relacji między filozofią i teologią (zwłaszcza na polu egzegezy biblijnej, teologii dogmatycznej i fundamentalnej), od której coraz częściej wymaga się wchodzenia w bezpośrednie relacje z historyczną kulturą człowieka. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject storia della filosofia pl_PL
dc.subject ermeneutica pl_PL
dc.subject interpretazione pl_PL
dc.subject esegesi pl_PL
dc.subject nichilismo pl_PL
dc.subject historia filozofii pl_PL
dc.subject hermeneutyka pl_PL
dc.subject interpretacja pl_PL
dc.subject egzegeza pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject nihilizm pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject hermeneutyka filozoficzna pl_PL
dc.subject metafizyka pl_PL
dc.subject prawda obiektywna pl_PL
dc.subject prawda metafizyczna pl_PL
dc.subject metafizyka pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject filozofia religii pl_PL
dc.subject hermeneutyka werytatywna pl_PL
dc.subject history of philosophy pl_PL
dc.subject hermeneutics pl_PL
dc.subject interpretation pl_PL
dc.subject exegesis pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject nihilism pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject philosophical hermeneutics pl_PL
dc.subject metaphysics pl_PL
dc.subject objective truth pl_PL
dc.subject metaphysical truth pl_PL
dc.subject metaphysics pl_PL
dc.subject truth pl_PL
dc.subject philosophy of religion pl_PL
dc.subject veritative hermeneutics pl_PL
dc.subject Gaspare Mura pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject truth pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.title I fondamenti storici dell’„ermeneutica veritativa” secondo Gaspare Mura pl_PL
dc.title.alternative Podstawy „hermeneutyki werytatywnej” według Gaspare Mury pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas