Repozytorium Theo-logos

Differentia specifica kabalistycznej kategorii Ein Sof

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Brylla, Dorota
dc.date.accessioned 2023-08-22T10:32:18Z
dc.date.available 2023-08-22T10:32:18Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2012, T. 4 (59), s. 179-203. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-8534
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10121
dc.description.abstract The present article deals with the fundamental concept in Kabbalah, i.e. the classical Jewish mysticism (Jewish esoterism) from the 11th century onwards, namely the Ein Sof category. Ein Sof – the term that indicates the status of Deus absconditus, Deus otiosus, the totally transcendent God – exemplifies the apophatic, ultra-negative way of thinking and talking about God. Ein Sof, literally “without end”, “endlessness”, refers to God in “his” unknowable, unthinkable, inaccessible, and non-revealing peculiarity. And yet, Jewish mystics did try not to leave this concept completely without any specifications. As a matter of fact, kabbalists, to talk about the manifested Ein Sof, use the conception of sephiroth that in developed kabbalistic exegesis means divine attributes, potencies, and emanations, through which – cause they are the immanent part of Ein Sof’s nature – God can be comprehended and even described. Jewish mystics treated the sephiroth as the divine “instruments”, “vessels” (kelim), and the question of great significance was how far the kelim were consubstantial, isomorfic with Ein Sof. The majority of kabbalists came to a conclusion that the sephirothic kelim are in fact identical with Ein Sof in their essence, with the assertion that in sephiroth Ein Sof, i.e. Deus absonditus, becomes Deus revelatus. Hence, sephiroth are simultaneously the substance of Ein Sof and the divine “instruments”, and it is only owing to them that God Ein Sof can be anyhow held forth on. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Ein Sof pl_PL
dc.subject sefirot pl_PL
dc.subject kelim pl_PL
dc.subject transcendens pl_PL
dc.subject immanens pl_PL
dc.subject transcendencja pl_PL
dc.subject immanencja pl_PL
dc.subject kabała pl_PL
dc.subject żydowski mistycyzm pl_PL
dc.subject żydowski ezoteryzm pl_PL
dc.subject mistycyzm pl_PL
dc.subject ezoteryzm pl_PL
dc.subject judaizm pl_PL
dc.subject teologia negatywna pl_PL
dc.subject historia kabały pl_PL
dc.subject sephiroth pl_PL
dc.subject transcendence pl_PL
dc.subject immanence pl_PL
dc.subject Kabbalah pl_PL
dc.subject Jewish mysticism pl_PL
dc.subject Jewish esoterism pl_PL
dc.subject Judaism pl_PL
dc.subject negative theology pl_PL
dc.subject history of Kabbalah pl_PL
dc.title Differentia specifica kabalistycznej kategorii Ein Sof pl_PL
dc.title.alternative Differentia Specifica of the Kabbalistic Category Ein Sof pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas