Repozytorium Theo-logos

Das multireligiöse Gebet als Wegweiser für den Dialog der Religionen

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kałuża, Krystian
dc.date.accessioned 2023-08-29T06:09:56Z
dc.date.available 2023-08-29T06:09:56Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2013, T. 5 (60), s. 117-138. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-8534
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10224
dc.description Arytykuł w języku niemieckim. English summary translated by / Autor angielskiego tłumaczenia streszczenia: Adam Wąs. pl_PL
dc.description.abstract The interreligious prayer for peace and justice which Pope John Paul II initiated in Assisi in 1986 filled many with enthusiasm and caused storm of criticism. Some talked about the beginning of a new era in interreligious dialogue, others accused the Pope of syncretism and weakening of the Christian identity. In this article an attempt is made to assess theologically the prayer meetings in Assisi from the perspective of the official statements of the Magisterium Ecclesiae on interreligious dialogue and of recent developments in the theology of religions. The author focuses primarily on the teaching of John Paul II, who repeatedly referred to this issue after the first prayer meeting in Assisi. The Pope drew particular attention to the Holy Spirit present in every authentic prayer. Precisely this communion in the Holy Spirit – that precedes the ecclesial communion aimed at by the missionary activities of the Church – is the most serious theological argument in favor of the prayer meetings of Christians and non-Christians. Differences between religions, however, do not allow to make a common prayer. Therefore the Pope pointed out that the main reason for being in Assisi was not to pray together but „to be together in order to pray“. Thus one should distinguish between interreligious and multireligious prayer (Assisi). Some theologians, such as J. Dupuis, suggest taking a step towards interreligious prayer. This practice, however, could open a way to syncretism and blurring of Christian identity. pl_PL
dc.description.abstract Zapoczątkowane w 1986 r. przez papieża Jana Pawła II spotkania modlitewne w Asyżu w intencji pokoju i sprawiedliwości spotkały się zarówno z entuzjazmem, jak i z falą krytyki. Jedni mówili o początku nowej ery dialogu międzyreligijnego, inni oskarżali papieża o synkretyzm i wyprzedaż tożsamości chrześcijańskiej. W artykule podjęto próbę teologicznej oceny spotkań modlitewnych w Asyżu w świetle wypowiedzi Magisterium Ecclesiae na temat dialogu międzyreligijnego oraz najnowszych osiągnięć teologii religii. Pod uwagę wzięto zwłaszcza nauczanie Jana Pawła II, który po pierwszym spotkaniu modlitewnym w Asyżu wielokrotnie zabierał głos w tej sprawie. Papież zwrócił szczególną uwagę na działanie Ducha Świętego, który jest obecny w każdej autentycznej modlitwie. Właśnie owa komunia w Duchu Świętym, poprzedzająca komunię kościelną, do której zmierza misyjna działalność Kościoła, jest najpoważniejszym argumentem teologicznym na rzecz spotkań modlitewnych chrześcijan i niechrześcijan. Różnice między religiami nie pozwalają jednak na wspólną modlitwę. Dlatego papież zwrócił uwagę, iż w Asyżu nie chodziło o to, by się razem modlić, lecz by „być razem, aby się modlić”. Dlatego należy rozróżnić między modlitwą międzyreligijną a multireligijną (Asyż). Niektórzy teologowie, jak np. J. Dupuis, sugerują, by uczynić krok w kierunku modlitwy międzyreligijnej. Takie postępowanie mogłoby jednak otworzyć drogę do synkretyzmu i rozmycia chrześcijańskiej tożsamości. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Schlüsselbegriffe pl_PL
dc.subject Gott pl_PL
dc.subject Gebet pl_PL
dc.subject interreligiöse Gebet pl_PL
dc.subject interreligiöse Dialog pl_PL
dc.subject Theologie der Religionen pl_PL
dc.subject Sinkretismus pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject person pl_PL
dc.subject prayer pl_PL
dc.subject interreligious prayer pl_PL
dc.subject multireligious prayer pl_PL
dc.subject interreligious dialogue pl_PL
dc.subject theology of religion pl_PL
dc.subject syncretism pl_PL
dc.subject prayer meetings pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject osoba pl_PL
dc.subject modlitwa pl_PL
dc.subject modlitwa międzyreligijna pl_PL
dc.subject modlitwa multireligijna pl_PL
dc.subject dialog międzyreligijny pl_PL
dc.subject teologia religii pl_PL
dc.subject synkretyzm pl_PL
dc.subject spotkania modlitewne pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject dialog religii pl_PL
dc.subject dialogue of religions pl_PL
dc.title Das multireligiöse Gebet als Wegweiser für den Dialog der Religionen pl_PL
dc.title.alternative Multireligious Prayer as a Signpost for Dialogue Between Religions pl_PL
dc.title.alternative Modlitwa multireligijna jako drogowskaz dla dialogu religii pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas