Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Calster, Stefaan van
dc.date.accessioned 2023-09-08T06:00:20Z
dc.date.available 2023-09-08T06:00:20Z
dc.date.issued 1982
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1982, T. 29, z. 6, s. 27-39. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10555
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streszczenie: Józef Kudasiewicz. pl_PL
dc.description.abstract Biblia jest źródłem kazania. Prawda ta już od dawna jest przyjmowana i realizowana w środowiskach protestanckich. W Kościele katolickim odżyła po Soborze Watykańskim II. Biblijne przepowiadanie połączone z odpowiednią aktualizacją nastręcza jednak wiele poważnych problemów. 1. W pierwszym punkcie swego artykułu autor zbiera różne wypowiedzi, które wyraźnie świadczą o współczesnym kryzysie biblijnego przepowiadania. Wielu duszpasterzy zdecydowanie wypowiada się przeciw przepowiadaniu biblijnemu. Ludzie są zainteresowani, gdy się mówi o problemach aktualnych, mniej natomiast, gdy się mówi biblijnie. Dotychczasowy model przepowiadania: „od tekstu do kazania” wydaje się już nieaktualny (E. Grösser). Zasadniczy problem jest tu następujący: „Jak można w ten sposób przepowiadać, żeby Biblia w sposób właściwy dochodziła do głosu i równocześnie, by nie pomniejszano aktualnej sytuacji wiernych?” Czy rzeczywiście kazanie aktualne musi pomijać fundament biblijny? 2. Na te pytania pragnie autor odpowiedzieć, opierając się na specjalnych badaniach socjologicznych. Przebadano 50 kazań, z czego jedna połowa była katolicka, druga zaś protestancka. Badania dotyczyły nie drukowanych, lecz głoszonych kazań, które zostały nagrane na taśmę magnetofonową, a następnie spisane. Badania przeprowadzono w okolicach Frankfurtu i Trewiru tak w mieście, jak i na wsi. Następnie przeprowadzono wywiady u słuchaczy tych kazań; przebadano po 50 słuchaczy każdego z badanych kazań. Wywiad przeprowadzono w tygodniu po ich wygłoszeniu. Analizę kazań przeprowadzono w czterech etapach. Najpierw zebrano wiele cech specyficznych, świadczących o charakterze biblijnym kazania. Porównano je między sobą i z oceną słuchaczy. Przy tej analizie wskazano na 24 cechy świadczące o biblijności kazania. Jak odczytano kerygmat, czy korzystano z historyczno-kry tycznej metody? W wyniku analizy wyodrębniono pięć modeli kazań, z czego tylko model pierwszy posiadał specyfikę biblijną. Rezultaty tej analizy porównano z pozostałymi trzema stadiami badań: z sytuacją ludzką, która dochodzi do głosu w kazaniach, z odniesieniem do Kościoła i społeczeństwa, z celem zamierzonym przez kaznodzieję. Następnie bada autor, jaki wpływ ma użycie Biblii na inne cechy charakterystyczne kazania. 3. Do jakich wyników doszedł autor w tych badaniach? Tak katoliccy (72%), jak i protestanccy (96%) kaznodzieje uważają Biblię za źródło kazania. Prawie wyłącznie (92%) bazują na Ewangelii. Jest jednak duża różnica w korzystaniu z Biblii przez protestantów i katolików. Ci pierwsi są bardziej z tekstem związani i lepiej go wykorzystują. U katolików częściej spotyka się tendencję moralizującą. W wielu badanych kazaniach nie spotyka się opisu sytuacji, w jakiej żyją ludzie. Jeżeli jest, to raczej jako ilustracja. Jeśli w kazaniach znajduje się ta analiza, to opiera się ona na założeniach apriorycznych, a nie na inspiracji biblijnej. W niektórych kazaniach, które szerzej analizują sytuację człowieka, Biblia pełni jeszcze inną funkcję, a mianowicie jest narzędziem interpretacji sytuacji człowieka, wyjaśnia ją. W tych wypadkach Biblia dochodzi do głosu w całym kazaniu, a nie tylko w jego wstępie. Badania wykazały, że autorzy kazań, szczególnie tych opartych na Biblii, jako cel stawiają sobie wiedzę, informację oraz indywidualną pobożność słuchacza. Problematyka społeczna nie dochodzi do głosu. Autor uważa to za jeden z wielkich braków współczesnego kaznodziejstwa. Ujawnia się w tym kryzys współczesnej kultury zachodniej. Dobrze zrozumiana Biblia winna otwierać oczy na problemy społeczne. Opierając się na rezultatach badań, autor na nowo zastanawia się nad rolą homilii w liturgii i w duszpasterstwie. Przydałyby się bardzo tego typu badania w Polsce. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject teologia pastoralna pl_PL
dc.subject pastoral theology pl_PL
dc.subject kaznodziejstwo pl_PL
dc.subject preaching pl_PL
dc.subject przepowiadanie pl_PL
dc.subject homiletyka pl_PL
dc.subject homiletics pl_PL
dc.subject kazania pl_PL
dc.subject sermons pl_PL
dc.subject homilia pl_PL
dc.subject homily pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject katolicyzm pl_PL
dc.subject Catholicism pl_PL
dc.subject protestantyzm pl_PL
dc.subject Protestantism pl_PL
dc.subject Bibel pl_PL
dc.subject Predigt pl_PL
dc.subject Pastorale Theologie pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.title Bibel und Predigt pl_PL
dc.title.alternative Biblia a kazanie pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas