Repozytorium Theo-logos

The Papal Primacy in Recent Orthodox Evaluation

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Hryniewicz, Wacław
dc.date.accessioned 2023-10-13T12:37:44Z
dc.date.available 2023-10-13T12:37:44Z
dc.date.issued 2004
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2004, T. 51, z. 7, s. 95-121. pl_PL
dc.identifier.issn 1233-1457
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/11230
dc.description Artykuł w języku angielskim. Streścił Wacław Hryniewicz. pl_PL
dc.description.abstract W encyklice Ut unum sint (nr 95-96) Jan Paweł II zwrócił się z apelem do kościelnych zwierzchników i ich teologów, aby nawiązali z nim „braterski i cierpliwy dialog” w poszukiwaniu takiej formy sprawowania prymatu, która byłaby otwarta na nową sytuację chrześcijaństwa w świecie. Zaproszenie to podjął niezwłocznie Ekumeniczny Patriarcha Konstantynopola, Bartłomiej I. Jego refleksje krytyczne miały przede wszystkim charakter hermeneutyczny. Interpretując słowa Jezusa, wykazywał bezpodstawność poglądu, że wybierając dwunastu apostołów powierzył On jednemu z nich, czyli Piotrowi, zadanie rządzenia nimi. Inni hierarchowie i teologowie prawosławni (zwłaszcza O. Clément) podjęli bardziej gruntowną analizę tekstów biblijnych odnoszących się do kwestii prymatu. Ich opinie w sprawach zasadniczych są w dużej mierze zgodne z krytycznym stanowiskiem Patriarchy. Autor podkreśla, że ekumenizm wymaga krytycznej postawy wobec historycznych i obecnych form sprawowania prymatu papieskiego. Jedność chrześcijan jest niemożliwa do urzeczywistnienia bez postawy samoograniczenia oraz umiejętności rezygnacji z tego, co stoi na przeszkodzie dziełu pojednania. Do realizacji tego trudnego zadania potrzeba decentralizacji władzy w Kościele, autentycznej synodalności, zmiany struktur i braterstwa we wzajemnych relacjach Kościołów, a nade wszystko „etosu kenotycznego” w duchu nauki apostoła Pawła (por. Flp 2, 7). Ważnym zadaniem jest odgraniczenie normatywnej wartości siedmiu soborów powszechnych od innych soborów drugiego tysiąclecia, które na takie miano nie zasługują. Pierwszy krok w tym kierunku uczynił już papież Paweł VI, nazywając Sobór Lioński (1274) „drugim soborem generalnym (secundum concilium generale)” Kościoła zachodniego. Teologowie prawosławni nie odrzucają idei prymatu jako takiej, lecz prymat powszechnej jurysdykcji. Prymat powinien być rozumiany w świetle synodalności Kościoła jako służba na rzecz jedności, jako autorytet moralno-duszpasterski, wyposażony w pewne rzeczywiste prerogatywy, takie jak np. zwoływanie soborów powszechnych i przewodniczenie ich obradom. Dzięki podobnym prerogatywom papież w zjednoczonym Kościele mógłby skutecznie troszczyć się o jego jedność. Do tego jednak potrzebne są nowe struktury kościelne, choćby w formie nowych patriarchatów. Nie chodzi zatem jedynie o sam prymat czci, miłości i świadectwa, pozbawiony rzeczywistych uprawnień. Pojęcie nieomylności papieskiej nastręcza prawosławnym szczególnych trudności. Wolą oni mówić raczej o „niezwyciężalności prawdy” w całym Kościele, który nie może całkowicie odpaść od Ewangelii. Fundamentem prymatu w Kościele jest sam Chrystus. Wszelki prymat ludzki jest zaledwie słabym odzwierciedleniem prymatu Tego, który jest „Panem-Miłością” (le Seigneur-Amour - wedle określenia Lva Gillet). W przekonaniu teologów prawosławnych prymat papieża jest przede wszystkim prymatem jego rzymskiej stolicy - prymatem lokalnego Kościoła rzymskiego, uznawanym w ciągu pierwszego tysiąclecia. Wizja Kościoła pojednanego wymaga innej relacji papieża do Kościołów wschodnich. Prymat biskupa Rzymu powinien respektować ich pełną wewnętrzną wolność, gdyż nie są one wspólnotami poddanych, lecz Kościołami siostrzanymi. Tak pojęty prymat opierać się będzie na osobie i wierze Piotra, na jego posługiwaniu, równoważonym przez charyzmatyczne posługiwanie apostoła Pawła oraz Jana, wizjonera i mistyka. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia prawosławna pl_PL
dc.subject teologowie pl_PL
dc.subject teolodzy pl_PL
dc.subject teolodzy prawosławni pl_PL
dc.subject papiestwo pl_PL
dc.subject prymat pl_PL
dc.subject nieomylność pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject prawosławie pl_PL
dc.subject eklezjologia pl_PL
dc.subject biskup Rzymu pl_PL
dc.subject synodalność pl_PL
dc.subject jedność pl_PL
dc.subject ekumenizm pl_PL
dc.subject dialog międzyreligijny pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject Orthodox theology pl_PL
dc.subject theologians pl_PL
dc.subject Orthodox theologians pl_PL
dc.subject papacy pl_PL
dc.subject primacy pl_PL
dc.subject infallibility pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject Eastern Orthodoxy pl_PL
dc.subject ecclesiology pl_PL
dc.subject bishop of Rome pl_PL
dc.subject synodality pl_PL
dc.subject unity pl_PL
dc.subject ecumenism pl_PL
dc.subject papal primacy pl_PL
dc.subject prymat papieski pl_PL
dc.subject interreligious dialogue pl_PL
dc.title The Papal Primacy in Recent Orthodox Evaluation pl_PL
dc.title.alternative Prymat papieski w ocenie współczesnych teologów prawosławnych pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas