Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7: Ostatnio nadesłane

  • Pawlak, Ireneusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Liturgical traditions in Poland were formed over many centuries and were transmitted from one generation to another both in writing and orally. They were recorded in service books in a special way. After the Council of ...
  • Zoła, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    It is only recently that folk religious songs have become the object of systesatic scientific study. So far the investigations carried out have proved that the source of inspiration for Polish folk religious songs is both ...
  • Wit, Zbigniew (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    As far as we know, the oldest text of Vespers translated into Polish is in a prayer book of 1700 entitled "Celestial Grown" (Jagiellonian Library – BJ 585391). It contains a Latin version, with translations into the ...
  • Stęszewski, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Language, i. e. the language of a given ethnic group, natural language, musical onomastics, muslcological terminology etc., plays an important part in the process of muslcological cognition. First of all it is a subject ...
  • Idaszak, Danuta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    It was In the XVIIIth century that secular music started to make its way into church music. Liturgical texts were disregarded, they were shortened or changed or even omitted. Pope Benedict XIV tried to prevent such abuse ...
  • Gabryś, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Solo songs about Our Lady were very popular in Poland in the XIXth century, especially the song "Ave Maria". The authours of these songs were both professional composers like W. Czerwiński, Antoni Kętski, J. Nowakowski, ...
  • Chwałek, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    An instrument with 12 keys in an octave can be tuned according to the natural system and as a result 12 consonant triads can be obtained (6 major and 6 m inor ones), each of which consists of natural thirds and fifths. ...
  • Skeris, Robert A. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Początki idei ujednoliconego śpiewnika w języku niemieckim sięgają XVII w. Konkretne prace nad takim dziełem zauważamy jednak dopiero w XIX w. Zainicjował je franciszkanin P. Singer, wydając w 1845-47 r. "Cantica spiritualia". ...
  • Bárdos, Kornél (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Wiek XVII w historii Węgier był okresem bardzo trudnym. Środkowa część kraju znajdowała się przez 150 lat (do 1686) pod panowaniem tureckim. Przez całe stulecie toczyła się też walka między reformacją a kontrreformację. ...
  • Gładysz, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Vespers, besides the mass, the litany and the passion represented the main part of the repertory of choirs and instrumental groups in Polish diocesian and monastic churches. In the XVIII century the following kinds of ...
  • Dobrzańska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    In musicologlcal literature one can find contradictory opinions about the esoteric character of the isorhythmic motet. H. H. Eggebrecht, G. Reichert and R. H. Hoppin do not agree with the opinions expressed by H. Besseler ...
  • Dąbek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The "Magnificat" by Mikołaj of Radom is above all one of the earliest examples of the application of the fauxbourdon technique in European music. (This technique is described in the manuscript as "per bordunum"). The ...
  • Buczek, Barbara (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Among the compositions written by B. Schaeffer before 1986 there are six of a definitely religious character: "aDieu" (1973) for trombone solo, "Missa eletronlca" (1975) for boyschoir and an electronic tape, "Miserere" ...
  • Bossuyt, Ignace (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Bogaty repertuar i równocześnie wysoki poziom wielogłosowej muzyki wokalnej w okresie renesansu można próbować wyjaśniać m. in . szczególnym znaczeniem jakie miała wówczas kapela. Stanowiła widoczny element prestiżu, symbol ...
  • Bartkowski, Bolesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Since 1970 the Institute of Church Musicology of the Catholic University of Lublin has been collecting all the Polish Catholic religious songs which have been preserved in the living folk tradition. The material gathered ...

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas