Repozytorium Theo-logos

“[...] and Thus All Israel Will Be Saved” (Rom 11:26). The Question about the Moment in the History of Salvation

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Rakocy, Waldemar
dc.date.accessioned 2023-11-22T14:20:17Z
dc.date.available 2023-11-22T14:20:17Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2006, T. 53, z. 1, s. 5-24. pl_PL
dc.identifier.issn 1233-1457
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/11725
dc.description Artykuł w języku angielskim. Streścił: Waldemar Rakocy CM. pl_PL
dc.description.abstract Podjęty w artykule problem przedstawiliśmy w trzech etapach analiz. W pierwszej kolejności przeanalizowaliśmy sposób, w jaki - według apostoła Pawła – cały Izrael dojdzie do zbawienia (modus salutis accedendae). Z przeprowadzonych analiz wynika, że powiązał on ze sobą ściśle losy Izraela i pogan w dojściu do zbawienia: tak jak ich losy są od siebie wzajemnie zależne, tak samo są ze sobą powiązane kolejne etapy (z ich udziałem) w historii zbawienia. Apostoł rozpatruje niewiarę Izraela i następnie jego powrót w kategoriach historiozbawczych – dlatego mógł sądzić, że kiedy „pełnia pogan” uwierzy w Chrystusa (spełniony ten warunek), siłą rzeczy przyjdzie czas na zbawienie całego Izraela; do zbawienia całego Izraela prowadzi dopełnienie ewangelizacji pogan (niepobudzenie go do zazdrości). Zbawienie całego Izraela będzie ostatecznie wynikiem działania Boga, tj. dokona się poprzez przyjście Wybawiciela (modus salvandi). W tym duchu postrzegamy działalność misyjną Pawła: w pierwszej kolejności prowadził ją, aby zanieść Ewangelię poganom (wypełniając zbawczy plan Boga względem nich), ale jednocześnie czynił to w nadziei, że im szybciej nastąpi dopełnienie ewangelizacji pogan, tym szybciej dokona się zbawienie całego Izraela. W dalszej kolejności skupiliśmy się już tylko nad momentem, kiedy to nastąpi. Skoro apostoł rozpatruje zbawienie całego Izraela w kategoriach historiozbawczych (nie czasowych), pytanie o moment musi pozostawać w ramach tej kategorii i dlatego odnosi się bądź do obecnego etapu historii zbawienia (czas Kościoła), bądź do jej pełnej realizacji (czasy ostateczne). Próba bliższego uściślenia czasu stoi w sprzeczności z zastosowaną kategorią. Apostoł mówiąc o dobru dla świata, jakie będzie wynikiem zbawienia Izraela, skupia się na wielkości tego dobra, nie na jego naturze. Takie podejście do problemu sugeruje niemożność bliższego określenia tegoż dobra (nie zamierzał go ukrywać) i tym samym każę je widzieć raczej w związku z ostateczną realizacją zbawczego planu Boga (zlanie pełni błogosławieństwa na pogan i na Izrael). Na to wskazuje też przytoczony cytat z Izajasza oraz kontekst apokaliptyki żydowskiej. Dlatego za najbardziej prawdopodobne uznajemy to, że apostoł – mówiąc o zbawieniu całego Izraela w Rz 11, 25b-26a – lokował to wydarzenie w kontekście czasów ostatecznych. Nie podejmujemy się jednak stwierdzenia, czy miał na myśli samą paruzję. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject salvation of all Israel pl_PL
dc.subject moment of the salvation of Israel pl_PL
dc.subject Rom 11 pl_PL
dc.subject Letter to the Romans pl_PL
dc.subject letters of Saint Paul pl_PL
dc.subject salvation pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject history of salvation pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject New Testament pl_PL
dc.subject Israel pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject zbawienie całego Izraela pl_PL
dc.subject moment zbawienia Izraela pl_PL
dc.subject Rz 11 pl_PL
dc.subject List do Rzymian pl_PL
dc.subject listy św. Pawła pl_PL
dc.subject zbawienie pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject historia zbawienia pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject Izrael pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.title “[...] and Thus All Israel Will Be Saved” (Rom 11:26). The Question about the Moment in the History of Salvation pl_PL
dc.title.alternative „[...] i tak cały Izrael zostanie zbawiony” (Rz 11, 26). Pytanie o moment w historii zbawienia pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas