Repozytorium Theo-logos

Musik, Mensch, Religion und Weltbild in der Renaissance

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Bossuyt, Ignace
dc.date.accessioned 2023-11-23T07:27:06Z
dc.date.available 2023-11-23T07:27:06Z
dc.date.issued 1987
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7, s. 307-314. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/11729
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Bogaty repertuar i równocześnie wysoki poziom wielogłosowej muzyki wokalnej w okresie renesansu można próbować wyjaśniać m. in . szczególnym znaczeniem jakie miała wówczas kapela. Stanowiła widoczny element prestiżu, symbol odkrytej indywidualności, jednostki posiadającej poczucie własnej godności. W rezultacie każdy kościół, każdy dwór miał ambicję, by posiadać własną kapelę, kompozytora, śpiewaków i instrumentalistów. Z jednej strony kapela uświetniała liturgię, lecz także – biesiady, miała niekiedy znaczenie polityczne, towarzysząc dostojnikom duchownym i świeckim w ich podróżach zagranicznych. Człowiek odkrywając siebie, wyzwolił element osobisty i emocjonalny. Miejsce "matematycznej" interpretacji muzyki zajmuje "emocjonalność". XIV-wieczna wykoncypowana "ars musica" ustępuje muzyce przemawiającej do serca. Znajduje to wyraz również w teorii, o czym świadczą poglądy Tinctorisa ("Liber de arte contrapuncti"), który wrażenie zmysłowe, a nie reguły matematyczne czyni miernikiem wartości kompozycji. Z tego procesu humanizacji muzyki wyrasta dążenie do "naturalności", które objawia się przede wszystkim wzrastającą rolę związku muzyki i słowa, jak również tendencję do oddawania naturalnego rytmu mowy. Najważniejszym gatunkiem muzyki staje się motet wypierając mszę. Znamienny jest dobór tekstów; dominują psalmy, w których człowiek bezpośrednio zwraca się do Boga. Szczytowym osiągnięciem sztuki renesansu jest bez wątpienia Josquinowskie opracowanie tekstu Psalmu 50. "Miserere mei Deus". Kompozycję tę zamówił książę Hercules I d'Este, zwolennik Savonaroli. Uderzające jest strukturalne podobieństwo między kompozycją Josquina, a medytację Savonaroli do Psalmu 50. Luter (gorący wielbiciel Josqulna) i ruch reformacyjny początkowo zachował katolicką muzykę kościelną, potem zaś przyczynił się do powstania wielu nowych kompozycji polifonicznych tworzonych do tekstów w języku narodowym. Obok bardzo prostych pieśni powstawały liczne motety chorałowe (Lechner), kontynuujące tradycję polifoniczną. Dramatyczne możliwości muzyki polifonicznej obrazują najlepiej motety de Werta, stojące już u progu estetyki baroku, gdzie artysta kieruje się wyłącznie afektami zawartymi w tekście, co wiąże się znów ze zmianą obrazu świata. Rosnące obecnie zainteresowanie polifoniczną sztuką renesansu, częściowo wynika z powinowactwa między człowiekiem z roku 1989 poszukującym w stechnicyzowanym świecie głębszych wartości, a człowiekiem renesansu, walczącym o (utraconą) równowagę... pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject muzykologia pl_PL
dc.subject musicology pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject muzyka pl_PL
dc.subject music pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject światopogląd pl_PL
dc.subject worldview pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject renesans pl_PL
dc.subject Renaissance pl_PL
dc.subject Geschichte pl_PL
dc.subject Musik pl_PL
dc.subject Mensch pl_PL
dc.subject Weltbild pl_PL
dc.subject Religion pl_PL
dc.subject Renaissance pl_PL
dc.title Musik, Mensch, Religion und Weltbild in der Renaissance pl_PL
dc.title.alternative Muzyka, człowiek, religia i obraz świata w renesansie pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas