Repozytorium Theo-logos

Kategorie sacrum i profanum we współczesnej literaturze muzykologicznej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Waloszek, Joachim
dc.date.accessioned 2023-11-27T07:12:39Z
dc.date.available 2023-11-27T07:12:39Z
dc.date.issued 1987
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7, s. 45-54. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/11780
dc.description.abstract The distinction between sacred and secular music has obtained almost uninterruptedly ever since the time when professional music developed. In contemporary muslcologlcal literature there is a lot of ambiguity and many different ideas about it. Many authors use the definition of "sacred" or "profane" to describe a musical work in reference to its function (e. g. Th. Georglades). Others would like to find elements of a sacred or secular character in the very substance of music (e. g. O. Söhngen, B. Pociej). Subscribers to the last thesis often base their convictions on the philosophical analysis of the "musical time" (tempo) (e. g. E. Krenek). The majority of contemporary musicologists – while not denying the existence of a hyperaesthetic category of the sacred – avoid the radical statements of those who advocate the interpretation of this musical element in an exclusively "material" way. Such authors introduce a historical perspective into their research. They affirm that one cannot talk about aesthetical categories if one does not take into consideration the cultural context, the auditory habits, traditions, the spirit of a given epoch etc. A. Orel, W. Arlt, O. Ursprung represent such musicologists. Ch. Albrecht contemplates church music and secular music and draws some conclusions of a general character. According to what he says the sacred and the secular elements are not mutually exclusive. Secular does not mean anti-sacred but a-sacred. This author proposes several negative criteria which make it impossible to classify secular music as sacred music: denaturalized sounds, ludic elements, subjectivism, ecstasy, grotesque elements. The problem indicated in the title has not so far been studied properly and awaits further work. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject muzykologia pl_PL
dc.subject musicology pl_PL
dc.subject XX w. pl_PL
dc.subject literatura muzykologiczna pl_PL
dc.subject musicological literature pl_PL
dc.subject literatura pl_PL
dc.subject literature pl_PL
dc.subject sacrum pl_PL
dc.subject profanum pl_PL
dc.subject świętość pl_PL
dc.subject sanctity pl_PL
dc.subject świeckość pl_PL
dc.subject secularity pl_PL
dc.subject muzyka pl_PL
dc.subject music pl_PL
dc.subject muzyka sakralna pl_PL
dc.subject sacred music pl_PL
dc.subject muzyka świecka pl_PL
dc.subject secular music pl_PL
dc.subject literatura współczesna pl_PL
dc.subject contemporary literature pl_PL
dc.subject sacrum w literaturze muzykologicznej pl_PL
dc.subject profanum w literaturze muzykologicznej pl_PL
dc.subject sacrum we współczesnej literaturze muzykologicznej pl_PL
dc.subject profanum we współczesnej literaturze muzykologicznej pl_PL
dc.subject profane in musicological literature pl_PL
dc.subject profane in contemporary musicological literature pl_PL
dc.subject sacred in musicological literature pl_PL
dc.subject sacred in contemporary musicological literature pl_PL
dc.title Kategorie sacrum i profanum we współczesnej literaturze muzykologicznej pl_PL
dc.title.alternative The categories sacred and profane in contemporary musicological literature pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas