Repozytorium Theo-logos

Capitalism and Catholic Social Ethics: From Benedict XVI to Francis with a Sideways Glance to Augustinian Liberalism

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Schallenberg, Peter
dc.date.accessioned 2023-12-15T07:10:25Z
dc.date.available 2023-12-15T07:10:25Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2022, T. 38, s. 141-160. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12029
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract This article first outlines some of the basic lines of recent Catholic social ethics, as developed in Pope Francis’ encyclical letter Laudato si’ (2015). In his letter which is less fundamental but more prophetic with a strong Franciscan background, Pope Francis continues the thoughts of his predecessor Benedict XVI and Benedict’s encyclical letter Caritas in veritate (2007). In the course of criticizing a misguided reliance on a market economy (and so-called capitalism without adjectives), it is emphasized in this paper that these alone are not sufficient to promote the Common Good or understood as integral to human development and social inclusion in a global world. With a view to the challenges of our time outlined by the encyclicals, the article then wants to focus on an approach to political theology that draws on the tradition of Augustinian thought and offers a solution for the promotion of the Common Good under the circumstances of modernity. The core tenet of so-called Augustinian Liberalism is the demonstration that the central liberal principles of individual freedom and universal equality are not sufficient enough to ensure human flourishing in this world. Despite the eminent importance of democratic constitutional principles, they ultimately fail to comprehensively promote the fulfilment of human life in its individual and social dimensions. They shorten the concept of rational autonomy to self-centred freedom that absolves itself of its responsibility and value-relativist tendencies, the thinkers of Augustinian Liberalism then profile a concept of love based on the thought of St. Augustine as a normative. Their position promotes principles for the political practice of individuals and guidelines for institutions in the liberal constitutional state. en
dc.description.abstract Artykuł przedstawia niektóre z głównych nurtów najnowszej katolickiej etyki społecznej, rozwiniętej w encyklice Laudato si’ papieża Franciszka (2015). Papież mniej fundamentalnie, lecz bardziej „proroczo” i z silnym franciszkańskim zapleczem kontynuuje myśli swojego poprzednika Benedykta XVI wyrażone w encyklice Caritas in veritate (2007). W toku krytyki błędnego opierania się na gospodarce rynkowej i tzw. kapitalizmie bez przymiotników artykuł podkreśla, że same one nie wystarczą do promowania dobra wspólnego rozumianego jako integralny rozwój człowieka i włączenie społeczne w globalny świat. Mając na uwadze wyzwania naszych czasów, nakreślone przez wymienione encykliki, artykuł koncentruje się następnie na teologii politycznej, czerpiącej z myśli augustianów i oferującej promocję dobra wspólnego w warunkach nowoczesności. Podstawową zasadą tak zwanego liberalizmu augustyńskiego jest wykazanie, że centralne liberalne zasady wolności jednostki i powszechnej równości same w sobie nie wystarczą, aby zapewnić integralny rozkwit człowieka na tym świecie. Mimo ogromnego znaczenia demokratycznych zasad konstytucyjnych ostatecznie nie są one w stanie wszechstronnie promować urzeczywistniania życia ludzkiego w jego wymiarze indywidualnym i społecznym. Tak więc w obliczu sprowadzenia pojęcia racjonalnej autonomii do wolności egocentrycznej, która zwalnia się z odpowiedzialności, oraz tendencji relatywistycznych w stosunku do wartości, myśliciele augustyńskiego liberalizmu zarysowują koncepcję miłości opartą na myśli św. Augustyna jako normatywną i motywującą zasadę praktyki politycznej jednostek w liberalnym państwie konstytucyjnym oraz jako wytyczną dla jego instytucji. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject common good en
dc.subject integral human development en
dc.subject political theology en
dc.subject Augustinian liberalism en
dc.subject love en
dc.subject dobro wspólne pl_PL
dc.subject integralny rozwój człowieka pl_PL
dc.subject teologia polityczna pl_PL
dc.subject liberalizm augustianów pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject kapitalizm pl_PL
dc.subject katolicka etyka społeczna pl_PL
dc.subject Benedykt XVI pl_PL
dc.subject Joseph Ratzinger pl_PL
dc.subject Franciszek papież pl_PL
dc.subject Jorge Mario Bergoglio pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject liberalizm pl_PL
dc.subject augustianie pl_PL
dc.subject rozwój człowieka pl_PL
dc.subject rozwój pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject capitalism en
dc.subject Catholic social ethics en
dc.subject Benedict XVI en
dc.subject Pope Francis en
dc.subject theology en
dc.subject liberalism en
dc.subject Augustinian friars en
dc.subject human development en
dc.subject development en
dc.subject human en
dc.subject popes en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject etyka społeczna pl_PL
dc.subject social ethics en
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject ethics en
dc.subject liberalizm augustiański pl_PL
dc.title Capitalism and Catholic Social Ethics: From Benedict XVI to Francis with a Sideways Glance to Augustinian Liberalism en
dc.title.alternative Kapitalizm i katolicka etyka społeczna: od Benedykta XVI do Franciszka ze spojrzeniem na augustiański liberalizm pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas