Repozytorium Theo-logos

Liberté et vérité. Du savoir commun à la philosophie

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Francesca, Rivetti Barbò
dc.date.accessioned 2024-01-26T08:49:18Z
dc.date.available 2024-01-26T08:49:18Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.citation Roczniki Filozoficzne, 2000-2001, T. 48-49, z. 2, s. 135-150. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7685
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12594
dc.description Artykuł w języku francuskim. pl_PL
dc.description.abstract Społeczeństwa zachodnie stają się coraz bardziej wielokulturowe i występuje w nich wiele różnorodnych koncepcji wolności. Jest to przejaw kryzysu kultury zachodniej. Równocześnie jest to także jedna z przyczyn tego kryzysu. Zdaniem autorki artykułu kryzys ten może być przezwyciężony poprzez prawdę. Trzeba więc obecnie formować nową kulturę − kulturę prawdy, zakorzenioną w mądrości filozoficznej i chrześcijańskiej. Tylko „kultura prawdy” może być fundamentem „cywilizacji miłości”. Poznanie prawdy o ludzkiej wolności domaga się prawdy dotyczącej całej rzeczywistości, a więc prawdy, jaką można zdobyć w filozofii wzmocnionej prawdą objawioną przez Chrystusa. W filozofii poznajemy, że Bóg jest Stwórcą całego świata, jest Miłością − Dawcą bytu, prawdy, dobra i piękna. Ostatecznie więc wolność dana jest człowiekowi przez Boga, abyśmy jako osoby − mężczyźni czy kobiety − osiągnęli pełny rozwój. Fundamentem ludzkiej wolności jest więc Bóg, który stworzył wszystko, co istnieje, co jest pomyślane przez Boga-Najwyższą Prawdę i dzięki temu posiada własną „prawdę ontologiczną”. Rzeczywistość jest także chciana przez Boga-Najwyższe Dobro i dzięki temu wszystko jest dobre i możemy je kochać. Rzeczywistość stworzona jest także przez Boga-Najwyższe Piękno i dlatego wszystko, co istnieje, jest piękne i możemy je podziwiać. Własności transcendentalne wszystkiego, co istnieje, mające swe źródło w Bogu sprawiają, że człowiek posiada wolność. Brak oczywistości bezpośredniej transcendentaliów stanowi najgłębszy powód zafałszowania wolności ludzkiej pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso fr pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject wiedza pl_PL
dc.subject knowledge pl_PL
dc.subject wolność pl_PL
dc.subject transcendentalia pl_PL
dc.subject byt pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject dobro pl_PL
dc.subject piękno pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject liberté pl_PL
dc.subject transcendentaux pl_PL
dc.subject être pl_PL
dc.subject vérité pl_PL
dc.subject bonté pl_PL
dc.subject beauté pl_PL
dc.subject Dieu pl_PL
dc.subject freedom pl_PL
dc.subject transcendentals pl_PL
dc.subject being pl_PL
dc.subject truth pl_PL
dc.subject good pl_PL
dc.subject beauty pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.title Liberté et vérité. Du savoir commun à la philosophie pl_PL
dc.title.alternative Wolność i prawda. Od wiedzy ogólnej do filozofii pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas