Repozytorium Theo-logos

The Idea of “defensio ecclesiae” and its Resonances in Earlier Medieval Poland (X/XIth–XIIIth Century) (Reconnaissance)

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kotecki, Radosław
dc.date.accessioned 2024-02-09T08:00:27Z
dc.date.available 2024-02-09T08:00:27Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Roczniki Historii Kościoła, 2012, T. 4(59), s. 51-84. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-8526
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13008
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Treść artykułu koncentruje się wokół słabo rozpoznanego zagadnienia obowiązku obrony Kościoła (defensio ecclesiae) przez władzę świecką w średniowiecznej Europie. W artykule skupiono się przede wszystkim na ideologicznej i prawnej stronie owego wymogu oraz wskazano jego ewolucję od czasów wczesnokarolińskich poprzez okresy późnokaroliński i postkaroliński, aż po dobę, w której popularność zyskały hasła reformy papieskiej zwanej gregoriańską. Poprzez przyjęcie szerokiej perspektywy chronologicznej możliwym było uchwycenie przemian, jakie dokonywały się interpretacji obowiązku defensio ecclesiae. Redefinicja następowała głównie za sprawą samego Kościoła, z przywileju dającego panującym skralną legitymizację dzierżonej władzy i szerokie kompetencje zwierzchności nad instytucjami kościelnymi w duchu Eigenkirche, do obowiązku, z którego poszczególni monarchowie byli rozliczani przez sam Kościół. W artykule wskazano także po raz pierwszy w historiografii na możliwość recepcji zadania defensio ecclesiae na dworze piastowskim w okresie wcześniejszego średniowiecza (X-XIII w.). Odrzucono dawną teorię najpełniej sformułowaną przez Władysława Abrahama i popartą przez Gerarda Labudę, iż termin „obrońca kościoła” w brzmieniu advocatus ecclesiae, jaki spotykamy Kronice Galla Anonima, oznaczał de facto urząd dzierżony przez kolejnych przedstawicieli dynastii. Piastowie jako ród o wysokich aspiracjach politycznych się gali natomiast po defensio ecclesiae, jako jedno z wielu narzędzi chrześcijańskiego instrumentarium władzy monarszej. W wiekach XII i XIII wraz z postępowaniem defragmentacji politycznej kraju oraz recepcją reformy gregoriańskiej przez Kościół polski idea defensio ecclesiae straciła na popularności, choć pewne jej elementy trwały i uwidaczniały się choćby w promowanej przez Kościół „instytucji” brachium seculare. Ostatecznie w XIII stuleciu obrońcami Kościoła tytułować zaczęli się polscy biskupi przywiązujący znacząca wagę do niezależności swych lokalnych kościołów i integralności własności kościelnej swych diecezji. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject defensio ecclesiae pl_PL
dc.subject defensor ecclesiae pl_PL
dc.subject advocatus ecclesiae pl_PL
dc.subject obrona Kościoła pl_PL
dc.subject ochrona Kościoła pl_PL
dc.subject obrońca Kościoła pl_PL
dc.subject patronat pl_PL
dc.subject ideologia władzy pl_PL
dc.subject Piastowie pl_PL
dc.subject średniowiecze pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject defense of the Church pl_PL
dc.subject protection of the Church pl_PL
dc.subject defender of the Church pl_PL
dc.subject patronate pl_PL
dc.subject ideology of power pl_PL
dc.subject Piasts pl_PL
dc.subject House of Piast pl_PL
dc.subject Middle Ages pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.title The Idea of “defensio ecclesiae” and its Resonances in Earlier Medieval Poland (X/XIth–XIIIth Century) (Reconnaissance) pl_PL
dc.title.alternative Koncepcja „defensio ecclesiae” i jej echa w Polsce wcześniejszego średniowiecza (X/XI-XIII wiek) pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas