Repozytorium Theo-logos

Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Parysiewicz, Beata M.
dc.date.accessioned 2024-02-12T14:08:34Z
dc.date.available 2024-02-12T14:08:34Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Family Forum, 2015, T. 5, s. 95-110. pl_PL
dc.identifier.issn 2084-1698
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13066
dc.description.abstract The article takes up the problem of understanding the religious education in the contemporary social and cultural context. It analyses the leading contemporary cultural attitudes, those of activism and autonomy in the perspective of building personal holiness of the believer, confronting them with the attitudes of submission to the will of God in a spirit of humility. The article addresses the issue of human subjectivity and its absolutist interpretation, in which freedom has no limits, which makes it difficult to adopt the Christian ideal of education, based on the active search for the will of God and obedience to it. The article also takes up the question of dogmas as a form of objectification of human religious experience, necessary for the proper development of religiosity and the way to holiness of life. The last issue discussed is a prayer as a tool for spiritual development and the obstacles and their consequences in the proper understanding and use of prayers, caused by mixing orders of spiritual and cultural myths. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł podejmuje problem rozumienia wychowania religijnego we współczesnym kontekście społeczno-kulturowym. Analizuje wiodące dla współczesnej kultury postawy aktywizmu i autonomii w perspektywie budowania osobistej świętości wierzącego, konfrontując je z postawami poddania się woli Bożej w duchu pokory. Ukazuje, w jaki sposób postawy te, połączone z subiektywizmem poznania, zaburzają rozwój religijny człowieka, stanowiąc przeszkodę w przyjmowaniu łaski Bożej. Artykuł podejmuje kwestię podmiotowości człowieka i jej absolutystyczną interpretację, w której wolność nie ma ograniczeń, co znacznie utrudnia przyjęcie chrześcijańskiego ideału wychowania, opartego na aktywnym poszukiwaniu woli Bożej i posłuszeństwie jej. Artykuł podejmuje też kwestię dogmatów jako formy obiektywizacji religijnego doświadczenia człowieka, koniecznej do prawidłowego rozwoju religijności i drodze ku świętości życia. Ostatnim, omawianym zagadnieniem jest modlitwa jako narzędzie rozwoju religijnego oraz przeszkody i ich skutki we właściwym rozumieniu i wykorzystaniu modlitwy, powstałe na skutek mieszania porządków duchowych i mitów kulturowych. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject religious education pl_PL
dc.subject independence pl_PL
dc.subject theonomy pl_PL
dc.subject subjectivism pl_PL
dc.subject objectivism pl_PL
dc.subject sign of the times pl_PL
dc.subject prayer pl_PL
dc.subject wychowanie religijne pl_PL
dc.subject autonomia pl_PL
dc.subject teonomia pl_PL
dc.subject subiektywizm pl_PL
dc.subject obiektywizm pl_PL
dc.subject znak czasu pl_PL
dc.subject modlitwa pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject samowychowanie pl_PL
dc.subject self-education pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject niezależność pl_PL
dc.subject autonomy pl_PL
dc.subject dogmas pl_PL
dc.subject dogmaty pl_PL
dc.subject religious upbringing pl_PL
dc.subject edukacja religijna pl_PL
dc.title Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu pl_PL
dc.title.alternative The religious factor in education and self-education pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas