Repozytorium Theo-logos

Wychowanie rodzinne a autorytet Kościoła wśród młodzieży ponadgimnazjalnej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Pańków, Weronika
dc.contributor.author Rak, Agnieszka
dc.date.accessioned 2024-02-13T09:05:24Z
dc.date.available 2024-02-13T09:05:24Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Family Forum, 2014, T. 4, s. 141-162. pl_PL
dc.identifier.issn 2084-1698
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13130
dc.description.abstract The modem world is characterised by the lack of stability and by providing the choice amongst many, often conflicting values. In such conditions education of the young generation in the spirit of higher values, which are the bases for a mature understanding of faith, becomes extremely important and, at the same time, difficult. Religious education in the family is a foundation introducing young people into the world of faith and closeness to God. Unfortunately, more and more often the family ceases to be a carrier of the most crucial values – commonly, the parenting authority crisis is spoken of. In this crisis, the crisis of the Church should also be noticed. The research carried out by the team of PhD students from the University of Opole aimed to show the youths attitude towards religion. The research was carried out on the sample group of 590 high school students. The method of diagnostic survey was used. The goal of the study was to get to know the opinion of the youth on the authority of the Church and the role of family in the religious education. The participating young people notice that Church is going through a crisis. They see its sources mainly in inappropriate behaviour of some of the clergy. The analysis of the research indicates at the same time that the family is still an authority for youngsters. However, it should be emphasised that the quality of religious education in the family home becomes a question mark. The family stops being a carrier of religious values. It can be recognised as the source of crisis of the Church’s authority, which strongly and unequivocally favours higher values. This was evident in the answers of young people who recognise the Church’s authority, as they were more often motivated by the moral rules consistent with the teachings of the Church, as opposed to the respondents rejecting the Church’s authority. pl_PL
dc.description.abstract Współczesny świat charakteryzuje się brakiem stałości i dawaniem możliwości wyboru spośród wielu, często sprzecznych wartości. W takich warunkach niezwykle ważne, a przy tym trudne staje się wychowanie młodego pokolenia w duchu wartości wyższych, które stanowią podstawę dla dojrzałego pojmowania wiary. Wychowanie religijne w rodzinie jest fundamentem wprowadzającym młodych ludzi w świat wiary i bliskości z Bogiem. Niestety, coraz częściej rodzina przestaje być nośnikiem najważniejszych wartości – powszechnie mówi się o kryzysie autorytetu rodzicielstwa. W tym że kryzysie należy upatrywać również kryzysu Kościoła. Celem badań przeprowadzonych przez zespół studentów studiów doktoranckich na Uniwersytecie Opolskim było poznanie opinii młodzieży na temat jej stosunku wobec religii. Badania przeprowadzono na próbie 590 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Zadano pytania dotyczące opinii młodzieży na temat autorytetu Kościoła i roli rodziny w wychowaniu religijnym. Badana młodzież zauważa, że Kościół przeżywa kryzys. Upatruje jego źródeł przede wszystkim w niewłaściwym zachowaniu niektórych duchownych. Analiza badań wskazuje jednoznacznie na to, że rodzina nadal jest dla młodzieży autorytetem. Należy jednakże podkreślić, iż jakość wychowania religijnego w domu rodzinnym staje pod znakiem zapytania. Rodzina przestaje być nośnikiem wartości religijnych. Tu można upatrywać się źródła kryzysu autorytetu Kościoła, który silnie i jednoznacznie opowiada się za wartościami wyższymi. Widoczne było to w odpowiedziach młodzieży uznającej autorytet Kościoła, gdyż kierowała się ona częściej niż respondenci odrzucający autorytet Kościoła zasadami moralnymi zgodnymi z nauczaniem Kościoła. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject education pl_PL
dc.subject family pl_PL
dc.subject youth pl_PL
dc.subject authority pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject młodzież pl_PL
dc.subject autorytet pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject autorytet Kościoła pl_PL
dc.subject Church authority pl_PL
dc.subject młodzież ponadgimnazjalna pl_PL
dc.subject secondary school students pl_PL
dc.subject wartości pl_PL
dc.subject values pl_PL
dc.subject badania ankietowe pl_PL
dc.subject survey research pl_PL
dc.title Wychowanie rodzinne a autorytet Kościoła wśród młodzieży ponadgimnazjalnej pl_PL
dc.title.alternative Family education and the Church authority among secondary school students pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas