Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Nowak, Antoni Jozafat
dc.date.accessioned 2024-02-16T09:56:09Z
dc.date.available 2024-02-16T09:56:09Z
dc.date.issued 1992
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1991-1992, T. 38-39, z. 3, s. 105-120. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13207
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł pt. Kościół a nerwica został wygłoszony jako referat na sympozjum Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Religii i Nauk Psychologicznych. Odbyło się ono w Wiedniu w dniach od 14 do 16 listopada 1990 r. Uczestnicy tego sympozjum reprezentowali 11 państw. Po krótkim wprowadzeniu autor omawia skomplikowane zagadnienie, jakim jest nerwica, trudności z próbą jej zdefiniowania oraz sklasyfikowania. Nerwica ma również silne powiązania z poczuciem winy. Następnie autor przechodzi do problematyki tzw. nerwic “eklezjogennych” i zastanawia się, czy rzeczywiście Kościół święty może być przyczyną zaburzeń życia psychicznego. Po ukazaniu istoty Kościoła świętego, jego roli w historii świata, jego wpływu na świadomość człowieka, na formację osobowego sumienia chrześcijańskiego powraca do terminu “nerwice eklezjogenne”, uzasadniając, że jest on sine fondamento in re. Należy raczej mówić o nerwicach religiogennych. Autor podkreśla istotną różnicę, jaka zachodzi między postawą religijną a postawą wiary. Wiara jest łaską! Tylko człowiek ma potrzebę kultu, pyta o sens życia. Specyficznie ludzki schemat religijny, obok języka twierdzeń, jest słupem granicznym, który wyróżnia człowieka ze świata zwierząt. Potrzeba religijna może jednak pobłądzić, ulec patologii w sensie natężenia (np. fanatyzm religijny) lub w sensie ukierunkowania, kultywując niewłaściwy przedmiot (np. kult systemu, ideologii), aż po kult szatana. Autor analizuje również nerwice religiogenne o charakterze kolektywnym. Stwierdza, ze człowiek nie dlatego jest znerwicowany, że nie znajduje się we właściwej relacji do Boga, ale nerwica jest tym przebiegiem psychicznym, który uniemożliwia wejście w zdrowy kontakt z Bogiem, świetle wywodów okazuje się, że termin “nerwice eklezjogenne” jest terminem bezprzedmiotowym, refleksjach końcowych autor nawiązuje do wezwania Jana Pawła II, by ponownie ewangelizować Europę. Zwraca uwagę, że w Europie zanika łaska wiary, zauważamy natomiast ogromny rozwój rozmaitych sekt. Zjawisko to jest szczególnie intensywne w dużych miastach. Ważne jest zatem kryterium św. Augustyna: “Na ile ktoś miłuje Kościół Chrystusowy, na tyle ma Ducha Świętego”. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject nerwica pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject poczucie winy pl_PL
dc.subject nerwice eklezjogenne pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject sekty pl_PL
dc.subject kult pl_PL
dc.subject Kirche pl_PL
dc.subject Neurose pl_PL
dc.subject neurosis pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject guilt pl_PL
dc.subject ecclesiogenic neuroses pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject sects pl_PL
dc.subject cult pl_PL
dc.title Kirche und Neurose pl_PL
dc.title.alternative Kościół a nerwica pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas