Repozytorium Theo-logos

Konieczność czy wybór – w stronę edukacyjnego społeczeństwa osób starszych

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Duda, Małgorzata
dc.date.accessioned 2024-02-19T11:08:32Z
dc.date.available 2024-02-19T11:08:32Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Family Forum, 2018, T. 8, s. 125-140. pl_PL
dc.identifier.issn 2084-1698
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13283
dc.description.abstract Starzejące się społeczeństwa krajów wysokorozwiniętych stanowią dla polityk państwowych nie lada wyzwanie. Jednocześnie, przy spadającej liczbie urodzeń wzrosło zagrożenie ujemnego przyrostu naturalnego. Pojawiają się trudności braku siły roboczej na rynku pracy. Te i inne wskaźniki pozwalają stwierdzić, iż społeczeństwo będzie potrzebowało swoich seniorów w przestrzeni publicznej. Wydłużający się wiek życia zmienia sposób postrzegania osób starszych jako niezastąpiony rezerwuar zasobów doświadczonych fachowców. Nakłada to na społeczeństwo obowiązek prowadzenia działań promocyjnych w kierunku polityki rodzinnej, w tym senioralnej. Jednocześnie same osoby starsze potrzebują, dostosowanej do ich potrzeb, przestrzeni permanentnej edukacji. Niniejszy artykuł przedstawia sytuację osób starszych, zwłaszcza ich możliwości w przestrzeni aktywności edukacyjnej w sytuacji przejścia na emeryturę. Próbuje pokazać, w jaki sposób wymóg edukacji nieformalnej i pozaformalnej staje się obowiązkiem, a jak dalece jest postrzegany przez osoby starsze jako przym us zewnętrzny. pl_PL
dc.description.abstract The ageing population of developed countries poses a challenge to State policy. At the same time, decreasing number of births increased the risk of negative natural growth. There is a shortage of manpower in the labour market. These and other indicators allow us to state that society will need its seniors in the public space. An extended life expectancy changes the perception of elderly people as an irreplaceable reservoir of resources of experienced professionals. This imposes a public obligation to conduct promotional activities in the direction of family policy, including elderly people. At the same time, elderly people themselves need a permanent education space adapted to their needs. This article presents the situation of elderly people, especially their opportunities in the area of educational activity in the situation of retirement. It tries to show how the requirement of informal and non-formal education becomes an obligation, and how much it is perceived by elderly people as external coercion. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject starość pl_PL
dc.subject edukacja osób starszych pl_PL
dc.subject społeczeństwo edukacyjne pl_PL
dc.subject polityka senioralna pl_PL
dc.subject old age pl_PL
dc.subject education of the elderly pl_PL
dc.subject educational society pl_PL
dc.subject senior policy pl_PL
dc.subject osoby starsze pl_PL
dc.subject elderly pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject society pl_PL
dc.title Konieczność czy wybór – w stronę edukacyjnego społeczeństwa osób starszych pl_PL
dc.title.alternative Necessity or choice – towards the educational society of the elderly pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas