Repozytorium Theo-logos

Sacramental marriage and love versus irregular unions. Reflection on divergent interpretations of the 8th chapter of the Amoris laetitia

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Balák, René
dc.date.accessioned 2024-02-19T13:12:30Z
dc.date.available 2024-02-19T13:12:30Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Family Forum, 2017, T. 7, s. 93-106. pl_PL
dc.identifier.issn 2084-1698
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13325
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract The theological and moral debate, focused on the new theological proposals, brings controversy not only into the area of methodology but also in the content of the problem. Therefore it is necessary to ask questions about to what biblical foundations the theologians, who bring in these new proposals, want to appeal. By drawing in to the comparative method the author shows the lability and discontinuity of new proposals, which diverge from the theology of creation as well as from the evangelical message of marriage. In moral sacramentology the issue of marriage was being reflected in the context of vocation of spouses to holiness, where fidelity is connected with indissolubility as a way of life vocation. The transcendent vertical dimension of the sacramental marriage is essential to marital communio personarum, while the new theological proposals level out sacramental marriage to being something ideal and impossible, which is not suitable for every person who was called by God to married life. The sacramental marital union is, however, a divine plan, which spouses are to realize in the spirit of sacramental love whose characteristic features can not be realized in the so-called irregular unions. People in such unions can not logically receive the gifts of grace, for what they are based on, Christ has clearly condemned as evil. Christ’s words of truth about marriage are to be the reference to theological criterion for the merciful approach to this negative phenomenon, as well as to persons who find themselves in difficult situations that are not morally good. pl_PL
dc.description.abstract Dyskusja teologicznomoralna, dotycząca propozycji nowych rozwiązań teologicznych, przynosi ze sobą kontrowersje nie tylko w zakresie metodologii, lecz także w zakresie treści problemu. Dlatego istnieje potrzeba zadawania pytań, na jakie fundamenty biblijne powołują się teologowie proponujący te nowe rozwiązania. Autor przy pomocy metody komparatywnej wskazuje na labilność oraz nieciągłość nowych propozycji, które odbiegają od teologii stworzenia, jak również od ewangelicznego orędzia o małżeństwie. W ramach sakramentologii moralnej problematykę małżeństwa poddano refleksji w kontekście powołania małżonków do świętości, gdzie wierność łączona jest z nierozerwalnością, co jest pokazane jako droga powołania życiowego. Transcendentny wymiar pionowy małżeństwa sakramentalnego ma podstawowe znaczenie dla communio personarum małżonków, przy czym nowe propozycje teologiczne pokazują małżeństwo sakramentalne jako ideał nie do osiągnięcia, jako coś, co nie je st dostępne dla wszystkich powołanych przez Boga do życia w małżeństwie. Sakramentalna jedność małżonków jest jednak Bożym zamiarem, który małżonkowie powinni urzeczywistniać w duchu miłości sakramentalnej. Cech charakterystycznych dla tej miłości jednak nie można urzeczywistniać w tzw. związkach niesakramentalnych. Osoby żyjące w nowych związkach oczywiście nie mogą czerpać z darów łask, ponieważ to, na czym są zbudowane, Chrystus wyraźnie potępił jako zło. Chrystusowe słowo prawdy o małżeństwie powinno stanowić kryterium teologiczne w miłosiernym podejściu do tego zjawiska negatywnego, jak również w podejściu do osób przeżywających trudne sytuacje życiowe, które nie są moralnie dobre. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Amoris laetitia pl_PL
dc.subject dokumenty Kościoła pl_PL
dc.subject adhortacja pl_PL
dc.subject exhortation pl_PL
dc.subject Franciszek papież pl_PL
dc.subject Pope Francis pl_PL
dc.subject Jorge Mario Bergoglio pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject nauczanie papieskie pl_PL
dc.subject Pope's teaching pl_PL
dc.subject interpretacja pl_PL
dc.subject interpretation pl_PL
dc.subject sacramental marriage pl_PL
dc.subject sacramental love pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject biblical foundations pl_PL
dc.subject vocation pl_PL
dc.subject communio personarum pl_PL
dc.subject irregular unions pl_PL
dc.subject małżeństwo sakramentalne pl_PL
dc.subject miłość sakramentalna pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject fundamenty biblijne pl_PL
dc.subject małżeństwo pl_PL
dc.subject marriage pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject sacraments pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject love pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject powołanie pl_PL
dc.subject związki nieregularne pl_PL
dc.title Sacramental marriage and love versus irregular unions. Reflection on divergent interpretations of the 8th chapter of the Amoris laetitia pl_PL
dc.title.alternative Małżeństwo sakramentalne i miłość wobec związków nieregularnych. Refleksja nad rozbieżnymi interpretacjami 8. rozdziału Amoris laetitia pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas