Repozytorium Theo-logos

Liturgical Theology as Point of Synthesis

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Fagerberg, David W.
dc.date.accessioned 2024-02-20T07:05:15Z
dc.date.available 2024-02-20T07:05:15Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne, 2011, T. 2 (58), s. 29-42. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-6337
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13383
dc.description Artykuł w języku angielskim. Streścił ks. Bogusław Migut. pl_PL
dc.description.abstract Autor wyjaśnia w artykule własne rozumienie relacji: lex credendi i lex orandi. Według Fagerberga lex orandi ustanawia lex credendi. Stwierdza przy tym: „Nie proszę teologów, aby przeszukiwali mszał w celu uzasadnienia nauki o Trójcy przez wyszukanie formuły mszalnej, stosującej trzy imiona – sądzę, że Kościół najpierw został porwany przez wszystkie trzy Osoby Trójcy w naszym kulcie liturgicznym, a następnie wyraził to w formie wyznania wiary. Nie twierdzę, że chrystologia musi być uzasadniona za pomocą badania zawartości modlitw liturgicznych. Mówię, że obecność Chrystusa, podtrzymywana w Jego Mistycznym Ciele jest doświadczona liturgicznie i przez to wyrażona w jej modlitwach i w soborowych wyznaniach wiary. Lex orandi jest źródłem wiary Kościoła. Nie o to chodzi, że my patrzymy na liturgię, lecz raczej patrzymy na świat przez pryzmat liturgii, z pomoc liturgii. Pani Murphy [Kowalska] postrzega materię, czas, cnoty, swojego sąsiada, dawanie jałmużny, politykę, kulturę i wszystko inne na świecie w świetle Góry Tabor”. Powodem zajmowania się teologią liturgiczną w taki sposób jest dla Autora to, aby uwypuklić związek, jaki zachodzi między Kościołem i światem, Chrystusem i życiem, światem nadprzyrodzonym i naturą. Chrystus bowiem nie przyszedł po to, „abyśmy mogli mieć rubryki i mieli je w obfitości. On przyszedł, abyśmy mogli mieć życie wieczne – inny rodzaj życia niż jaki może dać świat”. To [życie] jest dane [nam] liturgicznie. Jest ono celebrowane kultycznie. Boże życie, udzielane człowiekowi, jest przedmiotem teologii liturgicznej. Dzięki temu teologia liturgiczna jest syntezą teologii, celebracji i życia. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject theology pl_PL
dc.subject liturgy pl_PL
dc.subject worship pl_PL
dc.subject cult pl_PL
dc.subject leitourgia pl_PL
dc.subject liturgical theology pl_PL
dc.subject theology of the liturgy pl_PL
dc.subject theology from liturgy pl_PL
dc.subject lex credendi pl_PL
dc.subject lex orandi pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject liturgia pl_PL
dc.subject kult pl_PL
dc.subject teologia liturgiczna pl_PL
dc.subject teologia liturgii pl_PL
dc.subject teologia z liturgii pl_PL
dc.title Liturgical Theology as Point of Synthesis pl_PL
dc.title.alternative Teologia liturgiczna jako punkt syntezy pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas