Repozytorium Theo-logos

Samotność i brak jedności – skutki grzechu pierworodnego

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Wiercińska, Marzena
dc.date.accessioned 2024-03-15T10:10:28Z
dc.date.available 2024-03-15T10:10:28Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Ekumenicznej, 2013, T. 5(60), s. 105-120. pl_PL
dc.identifier.issn 2081-6731
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14287
dc.description.abstract The article discusses a few essential matters connected with the original sin: from Adam and Eva to the present day. The first part of the article refers to the sin of First Parents described in The Book of Genesis. It is a reminder of concrete and also universal history of the fall of a human, a trial for finding a reason of this event, as well. The second part debates the parallel of Adam-Christ from The St. Paul’s Letter to Roman – it is about the connection of people in the Adam’s sin and in the Redemption of Christ. The third part analyses a well-known medieval Augustine’s debate with Pelagius because a reason of this dispute was the original sin and to be more precise: a degree of its influence on human nature and on a free will. The fourth part of the article reminds that the original sin was a significant theme for The Reformation and for The Council of Trent. The issue of this argue was a relation between the original sin and concupiscence: for the Protestantism that was a relation of identity, for the Catholicism relation of causality; the issue has remained debatable to the present day. And finally, the fifth part of the article discusses in detail the problem of concupiscence as the heaviest ethically result of the original sin. There were made two valid distinctions in the article. The first one is a methodological distinction, which was made already in the beginning of the article: distinction between the ethical guilt and the ontological result. This differentiation explains in a maximally straight form a mechanism of an influence of the original sin on the entire human race, even on modern people. The second one was made in the two last parts of the article: distinction between the original sin (every sin) and the concupiscence. This differentiation shows that a fight with concupiscence is possible and even necessary to authentic development of a human and rebuilding of interpersonal relations (in the ecumenical aspect: between the Christians), and offers a hope on “the return to the Paradise” (in the ecumenical aspect: recovery of unity of Church in a visible dimension). pl_PL
dc.description.abstract Artykuł omawia kilka istotnych kwestii związanych z grzechem pierworodnym: od Adama i Ewy do współczesności. Część pierwsza artykułu dotyczy grzechu Pierwszych Rodziców opisanego w Księdze Rodzaju. Jest przypomnieniem konkretnej i jednoczenie uniwersalnej historii upadku człowieka i próbą znalezienia przyczyny tego wydarzenia. Część druga omawia paralelę Adam–Chrystus z Listu do Rzymian św. Pawła – mowa jest o powiązaniu ludzi w grzechu Adama oraz w Odkupieniu Chrystusa. Trzecia część analizuje słynny średniowieczny spór Pelagiusza z Augustynem, ponieważ przyczyną tego sporu by grzech pierworodny, a dokładniej: stopień jego oddziaływania na ludzką naturę i wolną wolę. Część czwarta artykułu to z kolei przypomnienie, że grzech pierworodny był ważnym tematem dla Reformacji i dla Soboru Trydenckiego. Kwestią sporną była relacja między grzechem pierworodnym a pożądliwością: dla protestantyzmu była to relacja tożsamości, a dla katolicyzmu relacja przyczynowości; kwestia pozostaje nierozstrzygnięta do dnia dzisiejszego. I wreszcie piąta część artykułu omawia bardziej szczegółowo zagadnienie pożądliwości jako etycznie najbardziej uciążliwego skutku grzechu pierworodnego. W artykule dokonano dwóch ważnych rozróżnień. Pierwszym jest rozróżnienie metodologiczne, które zostało dokonane już na samym początku artykułu: rozróżnienie między etyczną winą a ontycznym skutkiem. Rozróżnienie to maksymalnie prosto wyjaśnia mechanizm oddziaływania grzechu pierworodnego na całą ludzkość, nawet na ludzi współczesnych. Drugie rozróżnienie zostało dokonane w dwóch ostatnich częściach artykułu: rozróżnienie między grzechem pierworodnym (każdym grzechem) a pożądliwością. Rozróżnienie to pokazuje, że walka z pożądliwością jest możliwa, a nawet konieczna do prawdziwego rozwoju człowieka i odbudowywania międzyludzkich relacji (w aspekcie ekumenicznym: między chrześcijanami), i daje nadzieję na „powrót do Raju” (w aspekcie ekumenicznym: odzyskanie jedności Kościoła w wymiarze widzialnym). pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject original sin pl_PL
dc.subject alienation pl_PL
dc.subject loneliness pl_PL
dc.subject concupiscence pl_PL
dc.subject relation pl_PL
dc.subject relationships pl_PL
dc.subject ethical guilt pl_PL
dc.subject ontological result pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Old Testament pl_PL
dc.subject Book of Genesis pl_PL
dc.subject Adam pl_PL
dc.subject Eve pl_PL
dc.subject New Testament pl_PL
dc.subject Pelagius pl_PL
dc.subject Augustine of Hippo pl_PL
dc.subject grzech pierworodny pl_PL
dc.subject wyobcowanie pl_PL
dc.subject samotność pl_PL
dc.subject pożądliwość pl_PL
dc.subject relacja pl_PL
dc.subject relacje pl_PL
dc.subject etyczna wina pl_PL
dc.subject ontyczny skutek pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Stary Testament pl_PL
dc.subject Księga Rodzaju pl_PL
dc.subject Adam pl_PL
dc.subject Ewa pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject Pelagiusz pl_PL
dc.subject Augustyn z Hippony pl_PL
dc.subject doktorzy Kościoła pl_PL
dc.subject Doctors of the Church pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject brak jedności pl_PL
dc.subject lack of unity pl_PL
dc.title Samotność i brak jedności – skutki grzechu pierworodnego pl_PL
dc.title.alternative Alienation and the Lack of Unity: the Results of the Original Sin pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas