Theo-logos Repository

Die Auffassung der Glaubensquelle M. J. Seheebens im Licht der Tübinger Schule

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Napiórkowski, Andrzej
dc.date.accessioned 2022-10-17T08:05:11Z
dc.date.available 2022-10-17T08:05:11Z
dc.date.issued 1998
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 1998, R. 2 (20), Nr 3 (47), s. 95-113. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/1475
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Powyższa refleksja ukazuje koncepcję źródła wiary w ujęciu Mateusza Józefa Scheebena w świetle katolickiej szkoły teologicznej z Tybingi. Źródło wiary zawężono tu do jej przedmiotu, czyli Objawienia zawartego w Piśmie św., Tradycji i Kościele, dlatego też analiza wiary samej w sobie (jako akt) nie została uwzględniona. Scheeben – wybitny niemiecki dogmatyk odnowionej teologii scholastycznej końca XIX w. – jakkolwiek nie zaliczany do żadnej ówczesnej orientacji teologicznej, to jednak w pewien sposób związany ze wszystkimi, okazuje się być pod pośrednim (poprzez szkołę Rzymską) i bezpośrednim wpływem szkoły z Tybingi. W kontekście kulturowych i teologicznych zmagań racjonalizmu z fideizmem (relacji między wiarą i rozumem, między Bogiem a światem), opierając się na dorobku teologów z Tybingi łączy metodę historyczną ze spekulacją i akcentuje teologię jako naukę (J.S. Drey, J.B. Hirscher, J.A Möhler). Teolog z Kolonii zrywa z wielowiekową zafałszowaną interpretacją dokumentów Soboru Trydenckiego, mówiących jakby o dwóch źródłach wiary (partim – partira.) i jednoznacznie wskazuje na jedno Objawienie, przybierające różne formy swojej ekspresji. Dlatego mówiąc o źródle wiary w swojej „Theologische Erkenntnislehre”, odwołuje się do Pisma św., Tradycji i Kościoła - rozumianych wyraźnie jako jedna całość. Koncepcja Tradycji u Scheebena jest bardzo bliska zasadzie Tradycji J.E. Kuhna. Chodzi tu zwłaszcza o takie ujęcie Tradycji jako źródła chrześcijańskiej wiary, które uzupełnia Pismo św. Z kolei Kościół jest przez Scheebena postrzegany jako dynamiczne źródło i norma wiary. Kościół zatem to przede wszystkim życie, i to o wymiarze pneumatologicznym, stąd tradycja kościelna u Scheebena – bazując na „Einheit in der Kirche” J .A Möhlera – jest aktualnym procesem życiowym. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Mateusz Józef Scheeben pl_PL
dc.subject Szkoła Teologiczna pl_PL
dc.subject Tybinga pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject studia teologiczne pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject teolodzy pl_PL
dc.subject teologowie pl_PL
dc.subject objawienie pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Matthias Joseph Scheeben de
dc.subject Tübingen de
dc.subject theology en
dc.subject faith en
dc.subject theologians en
dc.subject revelation en
dc.subject Bible en
dc.subject Theologische Erkenntnislehre de
dc.subject szkoły pl_PL
dc.subject schools en
dc.subject Theologie de
dc.subject Glaube de
dc.subject Bibel de
dc.title Die Auffassung der Glaubensquelle M. J. Seheebens im Licht der Tübinger Schule de
dc.title.alternative Koncepcja źródła wiary w ujęciu M. J. Scheebens‘a w świetle szkoły z Tybingi pl_PL
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us