Repozytorium Theo-logos

Zbawczy wymiar teokalii w Koranie a ikonoklazm islamu

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Micherdziński, Marek
dc.date.accessioned 2024-04-10T06:31:25Z
dc.date.available 2024-04-10T06:31:25Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2014, T. 46, s. 83-103. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.issn 2391-6842
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14970
dc.description Zawiera ryciny i tabele. pl_PL
dc.description.abstract Bóg jako podmiot zbawiający ujawnia się w Koranie poprzez swoje imiona. W imionach Boga konkretyzuje się Jego piękno. Tajemnica Boga objawiona w Koranie zgodnie z wiarą islamu może być rozumiana w kategoriach teokalii ( ألأسْمَاءُ الحُسْنى ʼal-ʼasmāʼu l-ḥusnà). Bóg jest poznawany i dotykalny przez człowieka w konkretnych imionach. Zgodnie z nauką islamu Koran został objawiony prorokowi Muḥammadowi w języku arabskim. On usłyszał pierwsze z tych objawień w jaskini Hira przez głos, który mu nakazał: „Głos! w imię twego Pana, który stworzył! […] Głos! Twój Pan jest najszlachetniejszy!” (S. XCVI, 1–5). Zbawienie w Koranie jest uważane za pragnienie oglądania oblicza Bożego (S. II, 272; VI, 52; XIII, 22; XVIII, 28; XXX, 38.39; XCII, 20). Wszyscy zbawieni ludzie upadną na swoje oblicza przed obliczem majestatu Bożego i będą głosić chwałę oblicza Boskiego (S. II, 255). Różaniec muzułmański سُبْحَة) subḥatun; مِسْبَحَة misbaḥatun; تسْبِيحٌ tasbīḥun) jest tu, na ziemi, konkretyzacją ontycznego piękna Boga. Wskazując na piękne imiona Boga, muzułmanin dotyka oblicza Bożego ( وَجْهُ لِله wağhu l-lāhi) – widzi obraz Boga. Różaniec muzułmański występuje w formie zastępczej w odniesieniu do obrazu. Islam jest religią anikoniczną, ponieważ Koran nie zawiera bezpośredniego zakazu tworzenia wizerunków Boga i istot ludzkich. Koran zakazuje tworzenia bożków, idoli (S. XXI, 52 nn; XXXIV, 13). Twórca islamu wykluczył myśl o „wizerunkach Boga” صوَُرُ لِله) ṣuwaru l-lāhi), ponieważ taki sposób wyobrażania Boga w niebiosach byłby Jego tworzeniem przez ludzki byt. Bóg jest całkowicie suwerenny. Mówienie o Bogu jako „kształtowanym” lub „oglądanym” ( مَنْظورٌ manẕūrun) byłoby sugestią, że jest On „tworzony” ( مُصَوﱠرٌ muṣawwarun) przez ludzkie wyobrażenie. Jest to zgodne z wyznawaniem absolutnego monoteizmu. Określenie a-ikoniczny (anikoniczny) w odniesieniu do islamu jest bliższe prawdy niż termin ikonoklazm islamu. pl_PL
dc.description.abstract God as the salvific subject discloses through names in Koran. In names of God is His Beauty concretizated. The mistery of God revealed in Koran according to islamie belief can apprehend in the category of theokalia ( ألأسْمَاءُ الحُسْنى ʼal-ʼasmāʼu l-ḥusnà). God is ascertained and handled through man in concrete names. According to islamie teachings, the Koran was revelated to the prophet Muhammad in the Arabic language. He heard the first of these revelations in the cave of Hira with a voice commanding him: “Recite in the name of the Lord who created all things. […] Recite! For the Lord is most Beneficent” (S. XCVI, 1–5). The salvation in Koran is regarded as desire of viewing divine countenance (S. II, 272; VI, 52; XIII, 22; XVIII, 28; XXX, 38.39; XCII, 20). All salvated people will collapsed with human faces in front of God’s Majesty and dignified glory divine countenance (S. II, 255). Here on esrth islamic rosary ( سُبْحَة subḥatun; مِسْبَحَة misbaḥatun; تسْبِيحٌ tasbīḥun) is the concretisation of ontic Beauty of God. Specifing the beautiful names of God the muslim handles divine countenance وَجْهُ لِله) wağhu l-lāhi) – sees icon of God. Muslim rosary realizes the substitute function of icon. Islam is aniconic religion, because Koran doesn’t comprehend immediate prohibition of making the images of God and human figures. Koran prohibits to worship idols (S. XXI, 52 nn; XXXIV, 13). Creator of islam excludes the thinking about “images of God” ( صُوَرُ لِله ṣuwaru l-lāhi), because in this mode representation of God in heaven will be created by human beings. God is totaly souvereign. The talking about God as “watching” or “watched” ( مَنْظورٌ manẕūrun) will be suggested, that He is “created” ( مُصَوﱠرٌ muṣawwarun) by human imagination. It’s compatible with confession of absolute monotheism. The term aniconic of islam is nearer the truth than islamic iconoclasm. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject ikonoklazm pl_PL
dc.subject ikonoklazm muzułmański pl_PL
dc.subject islam pl_PL
dc.subject Koran pl_PL
dc.subject teokalia pl_PL
dc.subject zbawienie pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject imiona Boga pl_PL
dc.subject piękno pl_PL
dc.subject iconoclasm pl_PL
dc.subject islamic iconoclasm pl_PL
dc.subject Quran pl_PL
dc.subject salvation pl_PL
dc.subject theokalia pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject names of God pl_PL
dc.subject beauty pl_PL
dc.title Zbawczy wymiar teokalii w Koranie a ikonoklazm islamu pl_PL
dc.title.alternative Salvific dimension of Theokalia in Koran and islamic iconoclasm pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas