Repozytorium Theo-logos

Ostatnia Wieczerza Leonarda da Vinci

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Verdon, Timothy
dc.date.accessioned 2024-08-02T10:47:06Z
dc.date.available 2024-08-02T10:47:06Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Communio, 2011, R. 31, nr 2 (174), s. 174-184. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19191
dc.description Tłumaczenie Andrzej Pelc. pl_PL
dc.description.abstract Obraz Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci, jako jedno z najbardziej znanych dzieł w historii, stanowi przedmiot nie tylko wielu inspiracji duchowych, ale również wielu badań historyków sztuki. Wiele już na temat tego obrazu napisano. W refleksji jednak nie można pominąć faktu, że artysta namalował swoje dzieło w refektarzu, czyli w miejscu, gdzie po nabożeństwach liturgicznych w pobliskim kościele spożywa się pokarmy. Podobnie ważnym stwierdzeniem jest to, że jest to refektarz wykorzystywany przez wspólnotę osób konsekrowanych dążących na drodze naśladowania Chrystusa do doskonałości ewangelicznej. Dlatego też różne aspekty Wieczernika psychofizyczne, wyrażane przez spojrzenia i gesty, techniczno-architektoniczne oraz mistyczne – nakładają się na siebie. Perspektywa, którą Leonardowi udało się stworzyć, wskazuje, że życie wspólnoty zakonnej powinno się koncentrować wokół życia Chrystusa i Jego Apostołów. Ten kontekst religijny Ostatniej Wieczerzy uwydatnia również obecność innych świętych obrazów w refektarzu oraz praktyka odmawiania Psalmu De profundis przed jego drzwiami. Nie dziwi zatem fakt, że wszystkie linie diagonalne nieuchronnie naprowadzają oko patrzących na obraz, na Chrystusa. Charakterystyczny u Leonarda jest też sposób przedstawienia Apostołów siedzących wokół Chrystusa. Są podzieleni na cztery grupy, w których trwa żywa dyskusja po słowach Jezusa dotyczących zdrady jednego z nich. Na wizerunek Chrystusa Leonarda wpływ miały trzy ówczesne źródła kulturowe: obraz króla i sędziego, widoczny przede wszystkim w wielkiej postaci Chrystusa z Baptysterium we Florencji; obraz prawodawcy, występujący powszechnie w sztuce paleochrześcijańskiej i średniowiecznej; postać Zbawcy, na którego wskazują wyciągnięte ramiona i pochylona głowa. Dlatego postać Chrystusa na obrazie Ostatniej Wieczerzy pozwalała widzieć już ciało Chrystusa rozciągnięte na Krzyżu, Cierpiącego Sługi, który samego siebie ofiarowuje na odpuszczenie grzechów. pl_PL
dc.description.sponsorship UKSW Warszawa pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Leonardo da Vinci pl_PL
dc.subject Ostatnia Wieczerza pl_PL
dc.subject Last Supper pl_PL
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject art pl_PL
dc.subject malarstwo pl_PL
dc.subject painting pl_PL
dc.subject obrazy pl_PL
dc.subject paintings pl_PL
dc.subject historia sztuki pl_PL
dc.subject art history pl_PL
dc.subject Wieczernik pl_PL
dc.subject Cenacle pl_PL
dc.title Ostatnia Wieczerza Leonarda da Vinci pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas