Repozytorium Theo-logos

Organismo y regeneración: el mito de un mundo sin enfermedad

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Merecki, Jarosław
dc.date.accessioned 2024-08-06T12:13:51Z
dc.date.available 2024-08-06T12:13:51Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 2, s. 205-216. pl_PL
dc.identifier.issn 2353-7272
dc.identifier.issn 2543-5973
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19509
dc.description Artykuł w języku hiszpańskim. Streścił: ks. Janusz Lekan. Tłumaczenie streszczenia na język angielski / Translated by Tadeusz Karłowicz. pl_PL
dc.description.abstract Z prawdy o stworzeniu człowieka wynika, iż został on powołany do życia, które nie ma końca. Ten transcendentny wymiar bytu człowieka może się jednak zagubić, jeśli będzie realizowany tylko w perspektywie ziemskiej skończoności. To ostatnie stawia dwa ważne pytania: czy jest to w ogóle możliwe i czy taki rodzaj życia byłby pożądany? Zakładając, iż byłoby to możliwe, nie powinno być jednak upragnione, gdyż w ten sposób zniszczyłoby wymiar osobowy naszego bytu. Przygodność ludzkiego bytu stawia konkretne wyzwania przed medycyną. Odpowiedź na nie zależy od sposobu rozumienia nauki. Dzisiaj naukę pojmuje się często nie w rozumieniu arystotelesowskim (poznanie i kontemplacja prawdy), lecz w znaczeniu technicznym, jako panowanie nad światem i dążenie do jego zmiany. To niesie dla człowieka konkretne niebezpieczeństwa w sferze moralności wraz z konsekwencjami społeczno-kulturalnymi. Człowiek nauki musi jednak uznawać pewne nieprzekraczalne granice: nie da się wyeliminować przygodności ludzkiego bytu oraz zredukować człowieka do roli przedmiotu służącego ratowaniu innych. Nauka nie może nas oszukiwać mitem świata pozbawionego cierpienia, chorób i śmierci. W konsekwencji medycyna ma nie tylko ludzi leczyć, ale także towarzyszyć człowiekowi w przypadku braku nadziei na powrót do zdrowia. Przykład Sokratesa może być paradygmatem relacji człowieka wobec życia i wobec śmierci. pl_PL
dc.description.abstract From the truth about the creation of man it follows that man was called upon to live a life without an end. This transcendental dimension of man’s being, however, may be lost, if it is realized only in the perspective of earthly finiteness. This puts two important questions: is such a perspective possible at all, and would such a kind of life be desirable? Assuming that it would be possible, it should not, however, be desirable, because it would destroy the personal dimension of our being. The contingent character of the human being issues actual challenges to medicine. The response to them depends on the way science is understood. Today science is often understood not in the Aristotelian meaning (cognition and contemplation of the truth), but in the technical meaning, as ruling the world and trying to changing it. This carries actual dangers to man in the sphere of morality, along with socialcultural consequences. A man of science, however, has to recognize some impassable borders: the contingency of the human being cannot be eliminated, and man’s role cannot be reduced to that of an object saving others. Science cannot deceive us with the myth of the world devoid of suffering, illnesses and death. In consequence medicine not only is to heal people, but also to accompany man in the case when there is no hope of regaining his health. The example of Socrates may serve as a paradigm of man’s relation towards life and death. pl_PL
dc.language.iso es pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject organizm pl_PL
dc.subject odnowienie pl_PL
dc.subject świat bez chorób pl_PL
dc.subject choroba pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject nauka pl_PL
dc.subject medycyna pl_PL
dc.subject stworzenie pl_PL
dc.subject transcendencja pl_PL
dc.subject organism pl_PL
dc.subject revival pl_PL
dc.subject world without illnesses pl_PL
dc.subject sickness pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject science pl_PL
dc.subject medicine pl_PL
dc.subject creation pl_PL
dc.subject transcendence pl_PL
dc.subject organismo pl_PL
dc.subject regeneración pl_PL
dc.subject enfermedad pl_PL
dc.subject hombre pl_PL
dc.subject medicina pl_PL
dc.subject mundo sin enfermedad pl_PL
dc.subject creación pl_PL
dc.subject trascendencia pl_PL
dc.title Organismo y regeneración: el mito de un mundo sin enfermedad pl_PL
dc.title.alternative Organizm i odnowienie: mit świata bez chorób pl_PL
dc.title.alternative Organism and Revival: the Myth of the World Without Illnesses pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas