Repozytorium Theo-logos

Przepowiadanie homilijne w społeczeństwie medialnym

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Wiszowaty, Edward
dc.date.accessioned 2024-08-19T06:50:24Z
dc.date.available 2024-08-19T06:50:24Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 6, s. 153-167. pl_PL
dc.identifier.issn 2353-7272
dc.identifier.issn 2543-5973
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19775
dc.description.abstract W drugiej połowie XX wieku jeden z francuskich homiletów wyraził opinię, że ponowne odkrycie homilii było jednym z najdonioślejszych odkryć teologicznych tego pokolenia. Wraz z ukształtowaniem się społeczeństwa medialnego, w którym szeroko rozumiane media stały się środowiskiem człowieka, pojawiła się wątpliwość, czy homilia ponownie nie utraci swojego znaczenia. W artykule autor stawia pytanie: Czy w tej nowej rzeczywistości głos z ambony ma szanse zaistnieć, jako mające jeszcze jakiekolwiek znaczenie i zobowiązujące słowo Boże? Nie pretendując do znalezienia wyczerpującej odpowiedzi, zwraca uwagę na konieczność podjęcia w tym zakresie pogłębionej refleksji homiletycznej. Wskazuje, że społeczeństwo medialne nie jest jedynie zewnętrznym środowiskiem, w którym człowiek przebywa, zachowując swoją niezmienną strukturę percepcyjną, lecz jest zjawiskiem głęboko transformującym człowieka i jego stosunek do rzeczywistości. Na tym tle ukazuje konieczność dostosowania przekazu homilijnego do tej nowej rzeczywistości. pl_PL
dc.description.abstract In the latter part of the twentieth century, a French preacher expressed the opinion that the re-discovery of the homily was one of the most significant theological discoveries of the present generations. Along with the shaping of the media society, in which widely understood media have become a human environment, there appeared a doubt whether the homily will not lose its meaning again. In this article the author asks the question: In this new reality is the voice from the pulpit likely to be the case as having significance and still being the obliging word of God? Not pretending to find a definitive answer, he points out the necessity of including the in-depth homiletic reflection. He indicates that the media society is not only the external environment in which man lives, maintaining their perceptual constant structure but it is a phenomenon deeply transforming man and his relation to reality. Against this background, the author shows the necessity to adjust the homily to this new reality. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject homilia pl_PL
dc.subject kazania pl_PL
dc.subject media pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject społeczeństwo medialne pl_PL
dc.subject przepowiadanie pl_PL
dc.subject przepowiadanie homilijne pl_PL
dc.subject homily pl_PL
dc.subject sermons pl_PL
dc.subject society pl_PL
dc.subject media society pl_PL
dc.subject preaching pl_PL
dc.subject homily preaching pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject teologia pastoralna pl_PL
dc.subject pastoral theology pl_PL
dc.title Przepowiadanie homilijne w społeczeństwie medialnym pl_PL
dc.title.alternative The Homily in the in Contemporary Media Society pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas