Repozytorium Theo-logos

„Ojciec w ukryciu” (Mt 6,6.18). Nieuchwytna bliskość ewangelicznego Ojca w doświadczeniu chrześcijańskim

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kohut, Pavel Vojtĕch
dc.date.accessioned 2024-08-19T08:30:31Z
dc.date.available 2024-08-19T08:30:31Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Communio, 2015, R. 35, nr 1 (189), s. 97-122. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19791
dc.description Tłumaczenie Tomasz Mioduszewski. pl_PL
dc.description.abstract Aby zrozumieć pełne znaczenie wezwania „Ojcze nasz, któryś jest w niebie”, należy zbadać sens i wagę tego wyrażenia w ustach Jezusa Chrystusa i Jego uczniów, ale również kontekst doświadczenia Izraela. Wymownie ukazuje to już samo użycie aramejskiego tytułu abbà (odpowiadający naszemu wołaniu „tato”), który Jesus stosował do opisania potężnego Boga Izraela. Jezus mówi o Bogu, jako o „Ojcu, który widzi w ukryciu” (Mt 6,4.6b.18), ponieważ On Jest w ukryciu” (Mt 6, 6a.18). Bóg, Ojciec, nie tylko „widzi” rzeczy w ukryciu, ale On tam Jest” Dlatego można powiedzieć, że jest On superior summo meo et interior intimo meo – „wyższy od mojej wysokości i głębszy od mojej głębi” (św. Augustyn). Bóg jest bliski, ale zawsze nieuchwytny. Ten sposób ujęcia, który ukazuje głębokie i unikalne doświadczenie Jezusa, wszedł następnie w życie Kościoła zarówno na poziomie doktrynalnym, jak i praktycznym, pociągając za sobą konsekwencje etyczne i duchowe. Wskazują na to świadectwa doświadczenia chrześcijańskiego, np. pisma mistyków chrześcijańskich (św. Teresy z Avila i św. Jana od Krzyża). Paradoksalny charakter doświadczenia mistycznego zdaje się jednocześnie fascynujący i niepokojący. Dwumian Rudolfa Otto (mysterium fascinans et mysterium tremenduni) objawia się wyraziście w doświadczeniu mistyki chrześcijańskiej. Nie tylko z powodu ponadzmysłowego charakteru komunikacji mistycznej przez dar kontemplacji, ale również w odniesieniu do samej Tajemnicy przez nią przekazanej oraz właściwej natury doświadczenia chrześcijańskiego, mistycy chrześcijańscy stają wobec niemożności wyrażenia za pomocą słów Boga, zwłaszcza tak bliskiego, a zarazem ukrytego, tak nieuchwytnego, a zarazem obecnego w intymnej relacji. W tym tkwi powód wyboru języka obrazowego (porównań, analogii i symboli) i poetyckiego. Wezwanie rozpoczynające Modlitwę Pańską nie jest prostym dewocyjnym wyrażeniem „uprzejmości” czy religijnym „protokołem”, ale odbiciem głębokiego, autentycznego i określonego doświadczenia uczniów Jezusa. W wezwaniu „Ojcze nasz, któryś jest w niebie” zawarta jest cała zażyłość intymnych rozmów Jezusa z Nazaretu ze swoim Abbà, i jednocześnie cała nieuchwytność Boga Wszechmocnego, wspólne doświadczenie wszystkich modlących się mężczyzn i kobiet. pl_PL
dc.description.sponsorship PWT Wrocław pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject Ojciec pl_PL
dc.subject doświadczenie mistyczne pl_PL
dc.subject mystical experience pl_PL
dc.subject mistycy chrześcijańscy pl_PL
dc.subject Christian mystics pl_PL
dc.subject modlitwa chrześcijańska pl_PL
dc.subject Christian prayer pl_PL
dc.subject Modlitwa Pańska pl_PL
dc.subject Ojcze nasz pl_PL
dc.subject Our Father prayer pl_PL
dc.subject Jan od Krzyża pl_PL
dc.subject John of the Cross pl_PL
dc.subject Teresa z Ávili pl_PL
dc.subject Teresa of Ávila pl_PL
dc.subject mistycy pl_PL
dc.subject mystics pl_PL
dc.subject mistyka pl_PL
dc.subject mysticism pl_PL
dc.subject God the Father pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject modlitwa pl_PL
dc.subject prayer pl_PL
dc.subject Bóg Ojciec pl_PL
dc.subject Father pl_PL
dc.title „Ojciec w ukryciu” (Mt 6,6.18). Nieuchwytna bliskość ewangelicznego Ojca w doświadczeniu chrześcijańskim pl_PL
dc.title.alternative „Père dans le secret” (Mt 6,6.18). La proximité insaisissable du Père des Évangiles dans l’expérience chrétienne pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas