Repozytorium Theo-logos

Przemiany modelu uniwersytetu w historii

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sobeczko, Helmut Jan
dc.date.accessioned 2024-08-26T07:11:18Z
dc.date.available 2024-08-26T07:11:18Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182), s. 22-39. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19904
dc.description.abstract Istnienie europejskich uniwersytetów sięga przełomu X i XI wieku. Na przestrzeni całego tysiąclecia dziejów ich model działania ulegał większym lub mniejszym zmianom. Ożywiona dyskusja nad funkcjonowaniem i rolą uniwersytetów trwa również w naszych czasach. W zmieniających się modelach usiłowano zawsze zabezpieczyć autonomię uczelni i wolność w badaniach naukowych oraz w pracy dydaktycznej ze studentami. Celem lepszego rozumienia roli i znaczenia uniwersytetów Autor omawia najpierw kontekst powstawania uniwersytetów (1), a następnie prezentuje pierwsze uniwersytety średniowieczne w Bolonii, Paryżu i Oksfordzie (2), wskazuje także na główne etapy rozwoju uniwersytetów do czasów współczesnych (3), ze szczególnym uwzględnieniem humanistycznego modelu Wilhelma von Humboldta (†1835), który okazał się na tyle przydatny i inspirujący, że został wprowadzony w zróżnicowanych wariantach niemal na całym świecie (4). pl_PL
dc.description.abstract The existence of European universities stretches back to the turn of the 10th and the 11th centuries. For over the thousand years of history their model of activity has undergone major or minor changes. Vivid discussion on the functioning and role of universities has taken place up to date. In the changing models, the prime aim has always been to secure the university’s autonomy and freedom of scientific research as well as of didactic work with students. In order to illuminate the role and importance of universities, the Author discusses initially the context of the universities’ origin (1) and then presents the first medieval universities in Bologna, Paris and Oxford (2). He also depicts the major stages of the development of universities up till now (3), with a special consideration of the humanistic model of Wilhelm von Humboldt (†1835), which proved to be so useful and inspiring that it was introduced, in different variants, almost worldwide (4). pl_PL
dc.description.sponsorship UKSW Warszawa pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject uniwersytety pl_PL
dc.subject universities pl_PL
dc.subject szkolnictwo wyższe pl_PL
dc.subject higher education pl_PL
dc.subject nauka pl_PL
dc.subject study pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject przemiana pl_PL
dc.subject transformation pl_PL
dc.subject pierwsze uniwersytety pl_PL
dc.subject first universities pl_PL
dc.subject Europa pl_PL
dc.subject Europe pl_PL
dc.subject model uniwersytetu pl_PL
dc.subject model of the university pl_PL
dc.title Przemiany modelu uniwersytetu w historii pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas