Repozytorium Theo-logos

The Relationship Between Faith, Reason, and Science in the Transmission of the Faith in the Times of Growing Secularization

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kaucha, Krzysztof
dc.date.accessioned 2024-08-26T12:13:38Z
dc.date.available 2024-08-26T12:13:38Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 9, s. 33-42. pl_PL
dc.identifier.issn 2353-7272
dc.identifier.issn 2543-5973
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19926
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Ten artykuł, mający na celu udzielenie syntetycznej odpowiedzi na postawiony problem, złożony jest głównie z dwóch części: relacji między wiarą, rozumem i nauką (1) oraz św. Jana Pawła II interpretacji zjawiska rosnącej sekularyzacji (2). Obydwa te zagadnienia są istotne dla przekazu wiary chrześcijańskiej w czasach współczesnych i ukazywania jej wiarygodności. Nierzadko bowiem chrześcijanie spotykają się ze stwierdzeniem, że od początku nowożytności rozum i nauka skutecznie zakwestionowały prawdziwość wiary dając początek nowej epoce, czego skutkiem jest rosnąca dziś sekularyzacja i zjawiska w rodzaju tzw. nowego ateizmu. 1. W świetle wypowiedzi Magisterium Kościoła oraz teologów wiara chrześcijańska i rozum nie tylko potrzebują się wzajemnie oraz wspomagają, lecz także od początku istnienia chrześcijaństwa były ze sobą ściśle związane. Wiara chrześcijańska nie jest wytworem ludzkiego rozumu i zawsze prowokuje go do poznania rzeczywistości, do których sam nie jest w stanie dotrzeć. Właściwie rozumiana i uprawiana nauka (jako science, czyli nauki przyrodnicze) nie wchodzi w konflikt z chrześcijaństwem katolickim. Nauka, która notabene nie mogłaby powstać bez Objawienia judeochrześcijańskiego, jest innym od wiary rodzajem poznania, posiadającym uzasadnioną metodologię. Dąży do poznania materialnej, empirycznej strony rzeczywistości, podczas gdy wiara jest angażującą całą ludzką osobę odpowiedzią na Boże Objawienie, którego pełnia dokonała się w Jezusie Chrystusie. Wiarygodność tego Objawienia posiada liczne racje i argumenty. Na niektóre wskazują naukowcy badając przyrodę, lecz o liczniejszych traktuje teologia fundamentalna będąca sukcesorką apologetyki. Ogromny wkład w jej rozwój wniósł ks. prof. dr hab. Marian Rusecki (1942-2012) – współtwórca lubelskiej szkoły teologii fundamentalnej. Kościół katolicki o nauce i naukowcach wypowiada się bardzo pozytywnie, dostrzegając ich geniusz. Nauka szanująca godność oraz dobro człowieka uczyniła i czyni bardzo wiele dla poprawy jakości ludzkiego życia; wystarczy pomyśleć o opiece medycznej i produkcji żywności. Kościół wiele zawdzięcza też naukowcom biorącym udział w rozpoznawaniu cudów czy badaniach nad Całunem Turyńskim. 2. Bł. Jan Paweł II był świadomy wzrastającej obecnie sekularyzacji, zwłaszcza w świecie zachodnim, oraz tego, że ten fenomen jest przez niektórych interpretowany jako dowód na zanikanie chrześcijaństwa, jego „przeżycie się” czy wprost niewiarygodność. Według Papieża sekularyzacja jest znakiem kulturowego i moralnego kryzysu cywilizacji zachodniej. Jest to kryzys antropologiczny, kryzys człowieka, jego rozumienia, pojmowania jego natury, egzystencji i powołania. Kultura dotknięta tym kryzysem potrzebuje odnowy i nowej nadziei, by w ogóle przetrwała. Według Jana Pawła II źródłem odnowy może być wiara chrześcijańska, która oferuje pełną, objawioną wizję człowieka oraz odpowiada na wszystkie pytania i niepokoje egzystencjalne. pl_PL
dc.description.abstract This article touches mostly on two points: the relationship between faith, reason, and science (1) and John Paul II’s explanation of the growth of secularization (2) as a very important context of the transmission of the Christian faith today. 1. Faith and reason need each other and support each other. Christian faith is not a natural product of human reason and always provokes reason to open itself and to see much more than reason alone can see. Genuine science is not in conflict with Catholic Christianity. Science, which came to exist thanks to Judeo-Christian Revelation, is a different order of knowledge that has its own built-in logic and dignity. Science wants to know better the material side of nature, while faith is a personal and active answer to God’s Revelation which was fulfilled in Jesus Christ. Its credibility has many reasons. Some of them are confirmed by scientists investigating nature but more of them are the subject of Fundamental Theology which is a successor of Apologetics. The Catholic Church owes very much to science and scientists and honors their genius. Good science makes many peoples’ lives better: medical care, the production of more food, the confirmation of the authenticity of The Shroud of Turin, the confirmation of medical miracles are all products of good science. 2. John Paul II was aware of a phenomenon of growing secularization, especially in the western world. He knew that this phenomenon is explained by some people as proof of the fact that Christian faith is going to end. According to him, secularization seems to grow only in the western world and is a proof of its cultural and ethical crisis. This is the crisis of man, of vision, and the vocation of men. This culture needs repairs, needs a new spirit, a new certain hope to be able to survive. It might be given by the Christian faith which offers a full meaning of human life and answers all existential questions. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject apologetyka pl_PL
dc.subject ateizm pl_PL
dc.subject darwinizm pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject komunizm pl_PL
dc.subject lubelska szkoła teologii fundamentalnej pl_PL
dc.subject Marian Rusecki pl_PL
dc.subject marksizm pl_PL
dc.subject materializm pl_PL
dc.subject naturalizm pl_PL
dc.subject nauka pl_PL
dc.subject początek wszechświata pl_PL
dc.subject początek życia pl_PL
dc.subject przekaz wiary pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject Rok Wiary pl_PL
dc.subject rozum pl_PL
dc.subject sekularyzacja pl_PL
dc.subject sprawa Galileusza pl_PL
dc.subject teologia fundamentalna pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teoria ewolucji pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject wiarygodność pl_PL
dc.subject apologetics pl_PL
dc.subject atheism pl_PL
dc.subject Catholic faith pl_PL
dc.subject wiara katolicka pl_PL
dc.subject Christian faith pl_PL
dc.subject wiara chrześcijańska pl_PL
dc.subject communism pl_PL
dc.subject Darwinism pl_PL
dc.subject John Paul II pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject Lublin school of fundamental theology pl_PL
dc.subject Marxism pl_PL
dc.subject materialism pl_PL
dc.subject naturalism pl_PL
dc.subject science pl_PL
dc.subject origin of life pl_PL
dc.subject origin of the universe pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject Year of Faith pl_PL
dc.subject reason pl_PL
dc.subject secularization pl_PL
dc.subject Galileo affair pl_PL
dc.subject fundamental theology pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject theory of evolution pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject credibility pl_PL
dc.subject transmission of faith pl_PL
dc.title The Relationship Between Faith, Reason, and Science in the Transmission of the Faith in the Times of Growing Secularization pl_PL
dc.title.alternative Relacje między wiarą, rozumem i nauką w przekazywaniu wiary w czasach rosnącej sekularyzacji pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas