Repozytorium Theo-logos

Wielki Kanon Pokutny świętego Andrzeja z Krety znakiem nawrócenia. Refleksja antropologiczna

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Białous, Mirosław
dc.date.accessioned 2024-08-29T08:14:12Z
dc.date.available 2024-08-29T08:14:12Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Communio, 2015, R. 35, nr 3-4 (191-192), s. 203-218. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20014
dc.description.abstract Powyższy artykuł omawia antropologiczną strukturę arcydzieła św. Andrzeja z Krety - Wielkiego Kanonu Pokutnego. Najdłuższy, jaki kiedykolwiek napisano, jeden z dwudziestu czterech kanonów napisany – jak się domniemywa – przez greckiego arcybiskupa, jest nie tylko osobistym pokutnym wyznaniem, lecz także bardzo głęboką refleksją nad człowiekiem będącym w procesie nawrócenia. W tej refleksji pomagają autorowi Kanonu obrazy i tematy zaczerpnięte ze Starego jak i z Nowego Testamentu. Biblia, a w związku z tym Kanon, mówi na temat nawrócenia w pozytywnym świetle: oczekuje się od pokutujących naśladowania pozytywnych przykładów świętości i żalu oraz uczenia się jak unikać negatywnych przykładów grzechu, upadłej natury i dumy. Antropologia zawarta w Wielkim Kanonie wydaje się być bardzo prosta: człowiek nie jest doskonałym, jeśli jednak szczerze stanie w prawdzie przed Bogiem, szczególnie przed Jego łaską i miłosierdziem, rozpozna dobrze swoją sytuację, a jego duchowe zwycięstwo nad diabłem i grzechem będzie pełne. pl_PL
dc.description.abstract This article presents the anthropological structure of St Andrew’s of Crete masterpiece, the Great Canon of Repentance. The longest ever composed, one of twenty-four canons written – as it is presumed – by the Greek archbishop, it is not only the personal penitential confession, but also a very deep reflection on the human being in process of conversion. In this reflexion the author of the Canon is helped by images and subjects taken both from the Old and New Testaments. The Bible, and therefore the Canon, talks about this conversion in a positive light – the penitents are expected to emulate the positive examples of sanctity and repentance, and to leam how to avoid the negative examples of sin, fallen nature, and pride. The anthropology contained in the Great Canon seems to be very simple: men are not perfect, but if they are truthful to God, especially to His grace and mercy, they will recognize their situation well, and their spiritual victory over the devil and sin will be complete. pl_PL
dc.description.sponsorship PWT Wrocław pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Andrzej z Krety pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject nawrócenie pl_PL
dc.subject pokuta pl_PL
dc.subject Wielki Kanon Pokutny pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.subject conversion pl_PL
dc.subject repentance pl_PL
dc.subject Andrew of Crete pl_PL
dc.subject Great Canon of Repentance pl_PL
dc.subject Andrzej z Jerozolimy pl_PL
dc.subject święci pl_PL
dc.subject saints pl_PL
dc.title Wielki Kanon Pokutny świętego Andrzeja z Krety znakiem nawrócenia. Refleksja antropologiczna pl_PL
dc.title.alternative St Andrew of Crete’s Great Canon of Repentance as a sign of conversion: Anthropological reflection pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas