Repozytorium Theo-logos

Człowiek w świecie komputerów

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Zwoliński, Andrzej
dc.date.accessioned 2022-12-12T07:18:45Z
dc.date.available 2022-12-12T07:18:45Z
dc.date.issued 2002
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2002, R. 6 (24), Nr 10 (54), s. 431-453. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/2003
dc.description.abstract The history of the development of computers is short and unusually dynamic. Information that reaches man from different sources: school, television, video films and computer games has an influence on his thoughts. These, in turn, influence man's attitude, which, finally, has an impact on his behaviour and acts. The chain of interdependencies makes us use the verified sources of impressions, experiences and information. These include the benefits of computers. For decades thinkers, psychologists and educators have been warning the public against shaping people into “electronic simpletons” with a thoughtless attitude to computers. K. Jaspers claimed that man learns to use objects he does not understand and does not even try to understand in order to use properly; he is only interested in the crowning of truth and not seeking it or experiencing it. Inventing a technical product is a result of intellectual effort, but using an invention does not require initiative. Man starts to operate on a merely resultative level. The computer has a chance to fulfil its historic task only if man – while using it – does not forget about the proper order of things, hierarchy of values; if he uses this “technological miracle” to “be” more, to multiply good more efficiently and grow towards the fullness of humanity. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject sztuczna inteligencja pl_PL
dc.subject technologia pl_PL
dc.subject komputeryzacja pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject rzeczywistość wirtualna pl_PL
dc.subject gry komputerowe pl_PL
dc.subject obraz pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject psychologia pl_PL
dc.subject eutyfronika pl_PL
dc.subject wartości pl_PL
dc.subject human en
dc.subject artificial intelligence en
dc.subject AI en
dc.subject technology en
dc.subject computerization en
dc.subject history en
dc.subject virtual reality en
dc.subject VR en
dc.subject computer games en
dc.subject image en
dc.subject popes en
dc.subject ethics en
dc.subject philosophy en
dc.subject psychology en
dc.subject values en
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject moralność pl_PL
dc.subject morality en
dc.title Człowiek w świecie komputerów pl_PL
dc.title.alternative Man in the World of Computers en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas