Repozytorium Theo-logos

Rozum i wiara w interpretacji współczesnych teologów prawosławnych

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Białous, Mirosław
dc.date.accessioned 2024-08-29T10:05:24Z
dc.date.available 2024-08-29T10:05:24Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Communio, 2015, R. 35, nr 2 (190), s. 69-85. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20054
dc.description.abstract Autor analizuje poglądy prawosławnych teologów XIX, XX i początków XXI wieku (np. Chomiakowa, Łosskiego, Florowskiego, Blooma, Basdecasa, Ałfiejewa, Bendzy) na temat wiary i rozumu. Porównuje je z opiniami teologicznych autorytetów starożytności (Tacjan, Tertulian) i średniowiecza (św. Piotr Damiani), a także z nauczaniem Kościoła katolickiego (św. Jan Paweł II). Rozważania Autora prowadzą do wniosku, że Chrystus-Zogos wprowadza harmonię w poznawanie duchowe i rozumowe. Chrystus, Mądrość Boża, łącząc w tajemnicy Wcielenia boską i ludzką naturę, ujawnił związek między różnymi sposobami ludzkiego poznania, przyznając im odpowiednią rangę. Dlatego między filozofią a teologią da się zauważyć nierozerwalną więź, podlegającą jednak pewnej kategoryzacji: o ile teologia bez filozofii może się obyć, o tyle filozofia w teologii odnajduje swe dopełnienie z uwagi na charakterystyczną dla siebie niewystarczalność. Jednocześnie filozofia może być doskonałym elementem propedeutycznym teologii. Warto też mieć na uwadze, że niezależnie od rodzaju poznawania, jego podmiotem jest osoba człowieka, stworzonego przez Pana, a obiektem zainteresowań Mądrość Boga jako Najwyższa Miłość, wybierająca i powołująca. Ten personalistyczny aspekt jest niezwykle ważny: człowiek, to nie tylko „mikrokosmos”, lecz i „mikrotheos”, odbicie natury Boga. pl_PL
dc.description.abstract The author analyses the views of Orthodox theologians of the nineteenth, twentieth and early twenty-first centuries (e.g. Khomyakov, Lossky, Florovsky, Bloom, Basdecas, Alfeyev, Bendza) on faith and reason. He compares them with the opinions of theological authorities of antiquity (Tatian, Tertullian) and Middle Ages (St. Peter Damian), as well as with the teaching of the Catholic Church (St. John Paul II). The author’s examinations lead to the conclusion that Christ the Logos introduces harmony in the spiritual and rational cognition. Christ, the Wisdom of God, combining the divine and human nature in the mystery of the Incarnation, revealed the relationship between the various modes of human cognition, giving them their appropriate rank. Therefore, an indissoluble bond can be seen between philosophy and theology, but this is subject to a certain caviat: while theology can do without philosophy, philosophy, however, in theology finds its fulfilment due to its characteristic inadequacy. Simultaneously, philosophy can be an excellent propaedeutic element for theology. Further should be borne in mind that, regardless of the type of learning, its subject is the human person created by the Lord, and the object of interest – Wisdom of God as the Supreme Love, choosing and calling. This personalistic aspect is very important: man is not just a “microcosm”, but also “mikrotheos”, reflection of God’s nature. pl_PL
dc.description.sponsorship PWT Wrocław pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject teologia prawosławna pl_PL
dc.subject Orthodox theology pl_PL
dc.subject prawosławie pl_PL
dc.subject Eastern Orthodoxy pl_PL
dc.subject rozum pl_PL
dc.subject reason pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject Jesus Christ pl_PL
dc.subject osoba pl_PL
dc.subject person pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject truth pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.title Rozum i wiara w interpretacji współczesnych teologów prawosławnych pl_PL
dc.title.alternative Reason and faith in the interpretation of contemporary Orthodox theologians pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas