Repozytorium Theo-logos

The Present Situation and the Idea of Personalistic Education

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Król, Jerzy
dc.date.accessioned 2024-08-29T12:03:09Z
dc.date.available 2024-08-29T12:03:09Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10, s. 21-34. pl_PL
dc.identifier.issn 2353-7272
dc.identifier.issn 2543-5973
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20082
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Punktem wyjścia jest krótka charakterystyka współczesnej sytuacji człowieka w odniesieniu do zjawisk anonimowości i samotności spowodowanych brakiem świata tradycyjnych wartości i przekonań, bez których nie znajdujemy pewnych racji dla tego co nazywamy przyszłością i sensem całości ludzkiego życia. Wychodząc od potrzeby poszukiwania systemu globalnych, humanistycznych zasad etycznych, wskazuję iż fundamentalną zasadą tych poszukiwań winna być godność osoby i świadomość dobra wspólnego. Są to personalistyczne kategorie ważne w pluralistycznej rzeczywistości świata spójne z chrześcijańską wizją człowieka. Wskazuję zarówno przesłanki wychowawcze jakimi należy się kierować aby wychowanie było w pełni wychowaniem personalistycznym, jak i zjawiska niezgodne z zasadami personalizmu. Nawiązuję do zasady pomocniczości, która w wychowaniu jest wolnością wyboru dobra i jego realizacji. Odwołuję się też do filozofii racjonalistycznej, która ujmuje byt ludzki w kategoriach bytu osobowego a główny przejaw ludzkiej natury wiąże z jej dążeniem do pełni, tj. do spotencjalizowania człowieka. Temu celowi także winno służyć wychowanie. pl_PL
dc.description.abstract The paper begins with a brief characterization of the situation of modern man with regard to the phenomena of anonymity and loneliness caused by the lack of the traditional values and beliefs without which the question of the meaning of human life cannot be seriously approached, and a truly meaningful future thus cannot be looked forward to. Acknowledging the need for searching for a system of global humanistic ethical principles, it then argues that the fundamental principle of these explorations should be personal dignity and the awareness of the common good. These are personalistic categories, important in the pluralist world and consistent with the Christian vision of man. The paper presents educational premises that, it suggests, should be followed if upbringing and education are to be fully personalistic processes, and describes phenomena inconsistent with the principles of personalism, making reference to the principle of subsidiarity, which in the context of upbringing and education means freedom to choose the good and to implement it, and to the philosophy of rationalism which perceives the human being in terms of a personal being and defines the main manifestation of human nature as the desire to achieve a certain kind of fulfillment. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject personalizm pl_PL
dc.subject pomocniczość pl_PL
dc.subject godność osoby pl_PL
dc.subject godność ludzka pl_PL
dc.subject edukacja personalistyczna pl_PL
dc.subject osoba pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject personalism pl_PL
dc.subject subsidiarity pl_PL
dc.subject dignity of person pl_PL
dc.subject human dignity pl_PL
dc.subject personalistic education pl_PL
dc.subject person pl_PL
dc.subject dignity pl_PL
dc.title The Present Situation and the Idea of Personalistic Education pl_PL
dc.title.alternative Obecna sytuacja i idea personalistycznej edukacji pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas