Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Brague, Rémi
dc.date.accessioned 2024-08-29T13:16:23Z
dc.date.available 2024-08-29T13:16:23Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Communio, 2016, R. 36, nr 4 (196), s. 7-19. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20116
dc.description.abstract Coraz częściej słychać, że religie są brutalne i promują przemoc. W niektórych mediach ta formuła przyjęła wręcz wartość mantry. Jest to wygodne wyjście, które pozwala uniknąć zadawania zbyt wielu pytań na temat konkretnej religii. W ostatnim czasie przestępstwa są popełniane najczęściej w imię islamu, w każdym razie w jednej z jego postaci. W celu uniknięcia lęku przed islamem, stosuje się wygodną taktykę polegającą na nieokreślaniu konkretnej religii czyli islamu, ale mówieniu w liczbie mnogiej o religiach. Formuła, która łączy przemoc i religię, powinna i musi zostać poprawiona. Nie można stosować religii jako jedynego czynnika ukazującego źródła przemocy. Źródeł przemocy należy szukać również w innych aspektach ludzkiego życia, które towarzyszą ludzkości prawie wszędzie i prawie zawsze, a które także mogą mieć swój udział w odpowiedzialności. Owe inne aspekty są częstszym powodem przemocy niż elementy religijne. Należy także unikać stawiania na tej samej religijnej płaszczyźnie wszystkich religii, ucząc jakby wszystkie religie głosiły te same doktryny i zalecały te same praktyki. Trzeba uważać, żeby nie pomylić też danej religii z ludźmi, którzy ją wyznają, ale nie postępują według zasad i motywacji podawanych przez ich religię. Jeśli będziemy przestrzegać tych zasad ujawni się nam bardziej zniuansowany i prawdziwy obraz dotyczący związku religii z przemocą. pl_PL
dc.description.abstract It is increasingly evident that religions are brutal and promote violence. In some media, this formula has even adopted the value of a mantra. It is a convenient way to avoid asking too many questions about specific religion. Recently, crimes are committed most often in the name of Islam, in any case in one of its forms. In order to avoid fear of Islam, a convenient tactic is used, consisting in not defining individual religion that is Islam, but speaking in a plural about religions. The formula that combines violence and religion should and must be improved. The religion cannot be used as the only factor that shows the source of violence. Sources of violence should also be sought in other aspects of human life, which accompany humanity almost everywhere and almost always, and which can also have their share in responsibility. These other aspects are more frequent reason for violence than religious elements. One should also avoid putting all religions on the same religious plane, teaching as if all religions preach the same doctrines and recommend the same practices. You have to be careful not to confuse a given religion with people who profess it, but do not follow the rules and motivations given by their religion. If we obey these rules, more nuanced and true picture regarding the relationship between religion and violence will be disclosed. pl_PL
dc.description.sponsorship PWT Wrocław pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject religia pl_PL
dc.subject przemoc pl_PL
dc.subject islam pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject hinduizm pl_PL
dc.subject buddyzm pl_PL
dc.subject wyprawy krzyżowe pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject violence pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject Hinduism pl_PL
dc.subject Buddhism pl_PL
dc.subject crusades pl_PL
dc.title Przemoc i religie pl_PL
dc.title.alternative Violence and religions pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas