Repozytorium Theo-logos

Dualizm etyczny Martina Luthra a Jacoba Böhme. Porównanie.

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Giel, Joanna
dc.date.accessioned 2024-08-29T13:22:25Z
dc.date.available 2024-08-29T13:22:25Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Communio, 2017, R. 37, nr 2-3 (198-199), s. 27-36. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20119
dc.description.abstract Luther i Böhme przypisywali Bogu dwa przymioty: miłość (die Liebe) i gniew (der Zom). Podczas gdy miłość miała wskazywać na Boże miłosierdzie, gniew związany był z Bożymi przykazaniami i polegał na tym, że człowiek łamie etyczny postulat Boskiej sprawiedliwości. Wyobrażeniu Boga towarzyszyło u Luthra przekonanie o Jego wszechmocy. Zasadnicza różnica między myślicielami polegała na tym, że Luther argumentował z pozycji teologa, natomiast Böhme z pozycji filozofa. Jednakże pomimo przedstawionych słabych stron porównania, wiele punktów teozofii Böhmego koresponduje z przesłaniem Luthra. Nawet jeśli teza Luthra „simul iustus et peccator” owocowała znacznie większymi konsekwencjami, jak np. teorią o usprawiedliwieniu przez łaskę, której brak jest u Böhmego, to jednak punkt wyjścia dla obu myślicieli był ten sam: w człowieku istnieją dwie natury: dobra i zła. Również kwestie biograficzne pozwalają zestawić Jacoba Böhmego i Martina Luthra jako myślicieli, którzy doświadczyli trudnych, prowadzących do rozpaczy i melancholii przeżyć. pl_PL
dc.description.abstract Luther and Böhme attributed to the God two qualities: love (die Liebe) and anger (der Zorn). While love was to indicate God’s mercy, anger was related to God’s commandments, and consisted in that the human being breaks the ethical postulate of Divine justice. The image of God was accompanied by Luther’s belief in his omnipotence. The main difference between the thinkers was that Luther argued from the theologian position, while Böhme argued from the position of a philosopher. However, despite weaknesses of the comparison, many of Böhme’s points of theosophy correspond with the message of Luther. Even if Luther’s thesis “simul ustus et peccator” resulted in much greater consequences, such as the theory of justification by grace, which is missing in Böhme, that’s the starting point for both thinkers was the same: in the human being there are two natures: good and evil . Also, biographical issues allow us to compare Jacob Böhme and Martin Luther as thinkers who have experienced difficult, despairing and melancholy experiences. pl_PL
dc.description.sponsorship PWT Wrocław pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Marcin Luter pl_PL
dc.subject Jacob Böhme pl_PL
dc.subject dualizm etyczny pl_PL
dc.subject reformacja pl_PL
dc.subject miłosierdzie pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject usprawiedliwienie pl_PL
dc.subject Martin Luther pl_PL
dc.subject ethical dualism pl_PL
dc.subject Reformation pl_PL
dc.subject mercy pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject ethics pl_PL
dc.subject justification pl_PL
dc.subject dobro pl_PL
dc.subject zło pl_PL
dc.subject good pl_PL
dc.subject evil pl_PL
dc.title Dualizm etyczny Martina Luthra a Jacoba Böhme. Porównanie. pl_PL
dc.title.alternative The ethical dualism of Martin Luther and Jacob Böhme. Comparison pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas