Repozytorium Theo-logos

Chrześcijańska praktyka postu w starożytności oraz we wczesnym średniowieczu

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Caseau, Béatrice
dc.date.accessioned 2024-08-29T13:24:18Z
dc.date.available 2024-08-29T13:24:18Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188), s. 24-38. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20121
dc.description Tłumaczenie Małgorzata Osińska. pl_PL
dc.description.abstract Chrześcijanie pierwszych wieków stosowali różne rodzaje postu i poddali refleksji wpływ praktyk indywidualnych na swoje wspólnoty. Zróżnicowane formy postu wywoływały bowiem napięcie: to, co było dobre dla jednych, nie musiało być dobre dla drugich. Należało zatem znaleźć równowagę pomiędzy zbyt przesadnym a niedostatecznym wysiłkiem ascetycznym. Dlatego w tradycji cenobitycznej zalecało się post umiarkowany. Wśród osób świeckich post podlegał dostosowaniu w zależności od wieku, płci, jak również rodzaju pracy. Św. Grzegorz z Nyssy wyjaśnia, że ostatecznym celem postu nie jest umartwienie ciała, ale ułatwienie funkcjonowania duszy. Obawiał się on przesadnego dobrobytu i braku dyscypliny, jak również ascetycznych skrajności, które czynią duszę „przygnębioną, chorowitą i bezsilną do służby”. Można stwierdzić, że po wielu doświadczeniach z postem starożytność chrześcijańska osiągnęła długo poszukiwaną równowagę, którą przekazała średniowieczu i czasom nowożytnym. pl_PL
dc.description.abstract Christians of the first centuries used different types of fasting and reflected on the impact of the respective practices on their communities. Various forms of fasting caused tension, because what was good some, did not necessarily have to be good for others. It was, therefore, necessary to find a balance between too excessive and insufficient ascetic efforts. That is why, the coenobitic tradition recommended to fast moderately. Among the laity fasting had to be adjusted according to the age, sex, and type of work. St. Gregory of Nyssa explains that the ultimate goal of fasting is not mortifying the body, but facilitating the functioning of the soul. He feared excessive wealth and lack of discipline, as well as ascetic extremes that make the soul “depressed, sickly and impotent to serve.” It can be argued that after many experiences with fasting Christian antiquity reached the long-sought balance that was handed down to the Middle Ages and modem times. pl_PL
dc.description.sponsorship UKSW Warszawa pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject asceza pl_PL
dc.subject duchowość pl_PL
dc.subject post pl_PL
dc.subject średniowiecze pl_PL
dc.subject starożytność pl_PL
dc.subject antiquity pl_PL
dc.subject asceticism pl_PL
dc.subject Middle Ages pl_PL
dc.subject monastycyzm pl_PL
dc.subject monasticism pl_PL
dc.subject post osobisty pl_PL
dc.subject personal fast pl_PL
dc.subject spirituality pl_PL
dc.subject fast pl_PL
dc.title Chrześcijańska praktyka postu w starożytności oraz we wczesnym średniowieczu pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas