Repozytorium Theo-logos

Post w tradycji biblijnej i talmudycznej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Armogathe, Jean-Robert
dc.date.accessioned 2024-08-29T13:24:54Z
dc.date.available 2024-08-29T13:24:54Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188), s. 15-23. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20122
dc.description Tłumaczenie Małgorzata Osińska. pl_PL
dc.description.abstract Post jest rytualnym elementem judaizmu, ale jego znaczenie było przedmiotem istotnych ewolucji i zmian. Z wyjątkiem Dnia Pojednania (Jom Kippur) post nigdy nie odgrywał kluczowej roli w żydowskiej liturgii publicznej, ale pozostał związany z indywidualnymi praktykami, często kwestionowanymi przez rabinów. Wydaj e się, że dwa powody doprowadziły judaizm do ograniczenia postu do Dnia Pojednania i do odsunięcia postu osobistego: odrzucenie postu, któremu nie towarzyszy zmiana życia na lepsze i przejście od postu błagania do postu prorockiego. Chrześcijaństwo zachowało biblijną tradycję praktykowania postu, tak powszechną we wszystkich religiach. Ale krytyka przytoczona w Nowym Testamencie, poczynając od Jezusa, odwróciła sens postu: chodzi mniej o umartwienie i błaganie, bardziej o przygotowanie do „walki duchowej” i uroczyste obchodzenie Wielkanocny. Szybko do tego aspektu wynikającego z indywidualnej pobożności dołączył wymiar dzielenia się z ubogimi. pl_PL
dc.description.abstract Fasting is a ritual element of Judaism, but its meaning has been subject to significant evolution and change. With the exception of the Day of Atonement (Yom Kippur) a fast had never played a key role in the public Jewish liturgy, but had been associated with the individual pious practice, often challenged by the rabbis. It seems that two reasons led Judaism to reduce fasting to the Day of Atonement and to relegate personal fasting: rejection of the fast which was not accompanied by a change of life for the better and a move from supplication fasting to prophetic. Christian tradition has preserved the biblical practice of fasting, so common in all religions. But the criticism quoted in the New Testament, starting with Jesus, has changed the meaning of fasting: it is less to mortify and supplicate, and more to prepare for the «spiritual warfare» and for solemn celebration of Easter. This aspect resulting from individual piety was soon accompanied by the dimension of sharing with the poor. pl_PL
dc.description.sponsorship UKSW Warszawa pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject judaizm pl_PL
dc.subject post pl_PL
dc.subject Talmud pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Judaism pl_PL
dc.subject fast pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject tradycja pl_PL
dc.subject tradition pl_PL
dc.subject tradycja biblijna pl_PL
dc.subject biblical tradition pl_PL
dc.subject tradycja talmudyczna pl_PL
dc.subject talmudic tradition pl_PL
dc.title Post w tradycji biblijnej i talmudycznej pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas