Repozytorium Theo-logos

Post, liturgia, eschatologia – ujęcie prawosławne

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Moga, Ioan
dc.date.accessioned 2024-08-29T13:27:57Z
dc.date.available 2024-08-29T13:27:57Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Communio, 2014, R. 34, nr 4 (188), s. 56-74. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20126
dc.description Tłumaczenie Małgorzata Osińska. pl_PL
dc.description.abstract Jednym z kluczowych elementów praktyk religijnych w Kościele prawosławnym jest post. Posiada on wymiar liturgiczny, ascetyczny, duchowy i eschatologiczny. Na pierwszy plan wysuwa się post eucharystyczny, który nadal ma charakter normatywny w Kościele prawosławnym. Musi być on interpretowany w perspektywie liturgicznej, jako psychosomatyczny sposób wyrażania głodu i pragnienia Boga. Post i święto są ściśle ze sobą powiązane. Post nabiera sensu tylko w perspektywie święta, a święto otrzymuje swe spełnienie liturgiczne i duchowe tylko na końcu drogi ascetycznej. Zagadnienie postu jest jednym z tematów przygotowań do nowego Soboru Ogólnoprawosławnego. Opracowany w 1986 r. w ramach III Konferencji Przedsoborowej tekst pt. Znaczenie postu i jego przestrzeganie dzisiaj został przyjęty jako wersja oficjalna. Post został w nim zdefiniowany jako „wielka duchowa walka i najlepszy wyraz ideału ascetycznego prawosławia”. Stwierdzono w nim, że „Prawdziwy post odnosi się do całego życia wierzących w Chrystusa i znajduje swoje apogeum w uczestnictwie w życiu liturgicznym, a zwłaszcza sakramencie Świętej Eucharystii” Post jest aktem uwielbienia Boga, ale także antidotum na nasz egoizm. W dzisiejszym społeczeństwie – naznaczonym przemysłem spożywczym, który utracił swoje odniesienia etyczne do równowagi stworzenia i marnotrawi wiele dóbr – post nabiera znaczenia akceptowalnej „ekologii ludzkiej” Ta ekologia wyraża zrównoważony sposób życia z naturą. Post nabiera także wymiaru eschatologicznego. Napięcie między postem i świętem, między oczekiwaniem a spełnieniem, jest zasadniczą cechą czasu kościelnego. Kościół pielgrzymuje w czasie, a jego życie w świecie jest „życiem postu”. pl_PL
dc.description.sponsorship UKSW Warszawa pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject asceza pl_PL
dc.subject eschatologia pl_PL
dc.subject Eucharystia pl_PL
dc.subject liturgia pl_PL
dc.subject post pl_PL
dc.subject Sobór Ogólnoprawosławny pl_PL
dc.subject asceticism pl_PL
dc.subject eschatology pl_PL
dc.subject Eucharist pl_PL
dc.subject fast pl_PL
dc.subject liturgy pl_PL
dc.subject Pan-Orthodox Council pl_PL
dc.subject Cerkiew prawosławna pl_PL
dc.subject Orthodox Church pl_PL
dc.subject prawosławie pl_PL
dc.subject Eastern Orthodoxy pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject sacraments pl_PL
dc.subject sobór pl_PL
dc.subject council pl_PL
dc.title Post, liturgia, eschatologia – ujęcie prawosławne pl_PL
dc.title.alternative Fasting, liturgy, eschatology – the Orthodox approach pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas