Repozytorium Theo-logos

Samowychowanie w katechezie szkolnej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kulpaczyński, Stanisław
dc.date.accessioned 2024-08-30T06:57:14Z
dc.date.available 2024-08-30T06:57:14Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 11, s. 39-55. pl_PL
dc.identifier.issn 2353-7272
dc.identifier.issn 2543-5973
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20164
dc.description Tłumaczenie streszczenia / Translated by Henryk Drawnel SDB. pl_PL
dc.description.abstract Celem dobrego wychowania jest doprowadzanie do samowychowania. Wychowanie autorytatywne ma się przekształcać w samowychowanie, wtedy rola wychowawcy maleje i staje się on raczej doradcą i przyjacielem. Samowychowanie rozpoczyna się już u małego dziecka („ja sam”). Katecheza ma rozwijać wiarę i odpowiedzialne życie chrześcijańskie, pełniąc funkcję: nauczania, wychowania i wtajemniczania (mistagogia). Odpowiednio zorganizowana katecheza przez określanie celów, diagnozę (samoocenę), prognozę, dobór zadań i sposobu ich realizacji pomaga w samowychowaniu. Przechodzenie od wychowania do samowychowania wymaga umiejętności aktywizowania jednostki i grupy podczas katechezy. Dopuszczanie uczniów do współtworzenia katechezy, ich udział w procesach oceniania oraz wykorzystanie zadań domowych wspomagają samowychowanie. Teologicznym motywem samowychowania są słowa Chrystusa: ..Bądźcie więc wy doskonali jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski” (Mt 5,48). pl_PL
dc.description.abstract Thegoal of good education is to ad duce the pupil to self-education. Authori tarian education should be transformed in self-education when the role of the educator dimi nishes as he rather becomes a counselor and friend. Self-educations begins already in the small child (“I myself”). Catechesis should develop faih and responsible Christian jife by fulfilling didactic, educational, and initiation (mistagogy) functions. A well-organized catechesis help in the process of self-education by setting up of goals, by diagnosis (self-evaluation), progno sis, selection of projects and ways of their realization. The transition from education to self education requires skills necessary for promoting the activity of each one and the whole group during the catechesis lessons. Sharing the responsibility for the creation of the catechesis lessons with the pupils together with their participation in the evaluation process and their personal home work are helpful in the process of self-education. The theological reason for self-education are Christ’s words: You, therefore, must be perfect, as your heavenly Father is perfect” (Matt 5:48). pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject samowychowanie pl_PL
dc.subject katecheza pl_PL
dc.subject katecheci pl_PL
dc.subject motywacja pl_PL
dc.subject samoocena pl_PL
dc.subject zadania domowe pl_PL
dc.subject katecheza szkolna pl_PL
dc.subject self-education pl_PL
dc.subject catechesis pl_PL
dc.subject catechesis teachers pl_PL
dc.subject catechists pl_PL
dc.subject motivation pl_PL
dc.subject self-evaluation pl_PL
dc.subject home works pl_PL
dc.subject mistagogia pl_PL
dc.subject mystagogy pl_PL
dc.subject school catechesis pl_PL
dc.title Samowychowanie w katechezie szkolnej pl_PL
dc.title.alternative Self-Education in School Catechesis pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas