Repozytorium Theo-logos

Is Canon Law an Instrument of Neo-Colonisation? Reception of Canon Law in Africa and the Contribution of John Paul II

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Madziakaphwa, Israel
dc.contributor.author Leżohupski, Robert
dc.date.accessioned 2024-08-30T08:56:18Z
dc.date.available 2024-08-30T08:56:18Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10, s. 7-19. pl_PL
dc.identifier.issn 2353-7272
dc.identifier.issn 2543-5973
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20192
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Idea przekazania myśli o. Israela Madziakaphwy, zawartej w jego artykule, narodziła się podczas zajęć z prawa kanonicznego, w czasie których grupa ambitnych młodych studentów przygotowywała się do sfinalizowania skróconego kursu licencjackiego w zakresie prawa kanonicznego. Analizując afrykańskie dziedzictwo nauczania Jana Pawła II, można zauważyć, jak znaczącą uwagę poświęcił on kwestiom takim, jak inkulturacja czy recepcja prawa kanonicznego w Afryce. Temat ten, przedyskutowany i przeanalizowany ze studentami, został przedstawiony jako wykład otwierający I Międzynarodową Wideokonferencję, zorganizowaną wspólnie z Wydziałem Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Istotne jest podkreślenie, którego dokonujemy w niniejszym artykule, iż poprzez postawienie pytania o neo-kolonialny charakter prawa, pytamy także o ducha prawa, a z perspektywy ducha kolonializm powinien zostać odrzucony, jako niemożliwa do zaakceptowania norma kulturowa. Analizując tę problematykę w kontekście norm wynikających z prawa kanonicznego, podkreślamy także zasadę unitas in varietate, która nie oznacza uniformizacji. Zasady inkulturacji pozostają niezmienione: ratio legis jest - w naszym wypadku - zbawienie dusz, myślenie i współodczuwanie z Kościołem, a także zasada pomocniczości. Przedstawiane tu badania przyczynią się do wykorzenienia „kolonializmu” jako wersji „imperializmu kulturowego” oraz do wykształcenia się takich metod komunikacji, które będą opierać się na komunikacji ludzi, do których kierowane jest przesłanie Kościoła, mimo świadomości utrudnień, jakie tak pojęta komunikacja napotyka. pl_PL
dc.description.abstract The thought of conveying Fr. Israel Madziakaphwa’s paper was borne during Canon Law classes the in the group of brilliant, young students preparing themselves to receive in short licentiate in Canon Law. Analysing the African heritage of John Paul II, focus is given unusual attention on the issue of inculturation, and birthed issues such as the reception of Canon Law in Africa. The topic, analysed and discussed with the students was later on proposed as the opening one for the 1st international videoconference held in conjunction with Catholic University of Lublin, Faculty of Law, Canon Law and Administration. That still remains the main structure of presentation. Most importantly, we highlight the precise analysis of the paper that in answering the question of neo-colonialism in law we’re asking ourselves about the spirit of law and rejecting this term as the outline of cultural imperialism In discussing Canon Law we put emphasis on unitas in varietate, unity in diversity, that doesn’t mean uniformity. Principles of inculturation remain the same: ratio legis – in our case – salvation of souls; sentire cum Ecclesia and subsidiarity. I hope this research will be a helpful instrument in facilitating, the evasion of “colonialism” in terms of “cultural imperialism” and always speak to the people (this time we mean Africans) in their “own language, being totally aware, that it’s always a kind of dismixture and challenge. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject neokolonializm w Afryce pl_PL
dc.subject prawo kanoniczne w Afryce pl_PL
dc.subject instrumenty neokolonializmu pl_PL
dc.subject neokolonializm pl_PL
dc.subject Afryka pl_PL
dc.subject kolonializm pl_PL
dc.subject prawo kanoniczne pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kolonizacja pl_PL
dc.subject neokolonizacja pl_PL
dc.subject prawo pl_PL
dc.subject neo-colonialism in Africa pl_PL
dc.subject canon law in Africa pl_PL
dc.subject instruments of neo-colonialism pl_PL
dc.subject neo-colonialism pl_PL
dc.subject Africa pl_PL
dc.subject colonialism pl_PL
dc.subject law pl_PL
dc.subject canon law pl_PL
dc.subject John Paul II pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject colonisation pl_PL
dc.subject neo-colonisation pl_PL
dc.subject prawo pl_PL
dc.title Is Canon Law an Instrument of Neo-Colonisation? Reception of Canon Law in Africa and the Contribution of John Paul II pl_PL
dc.title.alternative Prawo kanoniczne (nie)instrumentem neo-kolonizacji: znaczenie dla Afryki i wkład Jana Pawła II pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas