Repozytorium Theo-logos

Dobro osoby jako podstawowe kryterium etyczne w myśli Jana Pawła II

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kupczak, Jarosław
dc.date.accessioned 2023-01-09T10:19:28Z
dc.date.available 2023-01-09T10:19:28Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2008, R. 12 (30), Nr 22 (66), s. 233-247. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/2933
dc.description.abstract This paper was to have been devoted to the theory of welfare present in the encyclical Veritatis splendor. Eventually, it focuses more on the approach to ethics in the classical concept of natural law presented in the encyclical. This is also the key concept in the Christian theology of welfare. It allows us to look at the Commandments of the Decalogue as a road to self-fulfillment of a rational and independent subject through putting into effect the welfare which is his due. Christian Revelation, which is inscribed in the message of the encyclical Veritatis splendor – as opposed to the Old Testamental Decalogue – shows a richer palette of human welfare through which God responds to the cravings of his creation, as in the well-known statement of St. Augustine: “You have made us for yourself, and our hearts are restless until they rest in you.” Pardoning enemies, the transformation of human heart through grace, the truth of following the suffering Christ and perfecting human freedom through sacrificing oneself are just a few examples of supernatural welfare that illuminates Christian Revelation. This is the welfare unknown in the Revelation of the Old Testament and only vaguely sensed by other religious traditions. This is the welfare that can be received through keeping the ethical norms. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject moralność pl_PL
dc.subject encyklika pl_PL
dc.subject Veritatis splendor other
dc.subject dobro pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject osoba pl_PL
dc.subject dobro moralne pl_PL
dc.subject życie nadprzyrodzone pl_PL
dc.subject zbawienie pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia dobra pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject John Paul II en
dc.subject popes en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject ethics en
dc.subject morality en
dc.subject encyclic en
dc.subject good en
dc.subject human en
dc.subject person en
dc.subject moral good en
dc.subject supernatural life en
dc.subject salvation en
dc.subject theology en
dc.subject Christianity en
dc.subject dokumenty Kościoła pl_PL
dc.subject Magisterium Kościoła pl_PL
dc.title Dobro osoby jako podstawowe kryterium etyczne w myśli Jana Pawła II pl_PL
dc.title.alternative Welfare of Individual as the Basic Ethic Criterion in the Thought of John Paul II en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas