Repozytorium Theo-logos

Samobójstwo u starożytnych Rzymian na podstawie pism moralnych Lucjusza Anneusza Seneki

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kempys, Jerzy
dc.date.accessioned 2023-01-16T07:04:30Z
dc.date.available 2023-01-16T07:04:30Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2008, R. 12 (30), Nr 23 (67), s. 213-222. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/3126
dc.description.abstract Lucius Annaeus Seneca (4 B.C. – 65 A.D.), a representative of Stoic philosophy dating back to I A.D., tutor to emperor Nero and an outstanding moral authority of Rome, sentenced to death by Nero himself, without waiting for the death order to be carried out, Seneca committed suicide. According to him, suicide was morally acceptable. There were three main reasons for suicide in ancient Rome: contempt for life, a death wish, as well as looking for death out of fear of death itself. A person who made a decision to kill himself tends to search for a way to realise his aim, and frequently looks for a pleasant end of life. The philosopher describes four suicides: Cato's, Scipio's, Marcellinus's and of a Laconian boy. According to Seneca, one should abandon suicide every time it is required by the good of the loved ones: wife, father or friend. Summarising his deliberations connected with suicide, the philosopher declares that as concerns ending one's life, it is often unclear how to behave properly, and there is no universal rule to follow. Thus, in order to be able to make the right choices, especially as a non-Christian, one needs to look for guidance in the natural law. The Fifth Commandment of the Decalogue: You shall not kill, which complies with this law, reminds us that life, as the ultimate value, is inviolable – from the moment of conception till death of natural causes. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject starożytność pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject Rzym pl_PL
dc.subject Rzymianie pl_PL
dc.subject Cesarstwo Rzymskie pl_PL
dc.subject samobójstwo pl_PL
dc.subject Lucius Annaeus Seneca Minor pl_PL
dc.subject moralność pl_PL
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject śmierć pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject stoicyzm pl_PL
dc.subject antiquity en
dc.subject history en
dc.subject Rome en
dc.subject Romans en
dc.subject Roman Empire en
dc.subject suicide en
dc.subject morality en
dc.subject ethics en
dc.subject death en
dc.subject philosophy en
dc.subject stoicism en
dc.subject Lucjusz Anneusz Seneka Młodszy pl_PL
dc.title Samobójstwo u starożytnych Rzymian na podstawie pism moralnych Lucjusza Anneusza Seneki pl_PL
dc.title.alternative Suicide among ancient Romans on the basis of moral essays by Lucius Annaeus Seneca en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas