Theo-logos Repository

La nouveauté chrétienne aux premiers temps de l’Église

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Wolinski, Joseph
dc.date.accessioned 2023-01-23T12:47:15Z
dc.date.available 2023-01-23T12:47:15Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Veritati et Caritati, 2013, T. 1, s. 103-118. pl_PL
dc.identifier.isbn 978-83-63757-25-0
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/3316
dc.description Artykuł w języku francuskim. pl_PL
dc.description.abstract Początki chrześcijaństwa biorą cały swój dynamizm i oryginalność z tego niezwykłego wydarzenia, jakim jest Zmartwychwstanie Pana. O tym świadczą właśnie Ojcowie Kościoła, szczególnie ci pierwsi, z okresu przed Soborem powszechnym w Nicei (325). Obecny artykuł podaje kilka przykładów z tej nauki początków Kościoła. Jednym z pytań w owym czasie było: jak pogodzić twierdzenie, że Chrystus jest Bogiem, z twierdzeniem, że istnieje tylko jeden Bóg. Ojcowie Kościoła dają na to odpowiedź powołując się na rolę Chrystusa/Słowa Bożego w stworzeniu świata (J 1, 3). W trzecim wieku Orygenes przypomina, że skoro Bóg jest Ojcem, to działa przez Słowo/Logos, przez Syna. W tym kontekście nie odłącza się Syna od świata stworzonego, który istnieje przez Niego (J 1, 3). Na początku czwartego wieku Ariusz próbuje uściślić tę naukę o Chrystusie wprowadzając rozróżnienie pomiędzy pojęciem „niezrodzony” (unigenitum), czyli Bóg w ścisłym znaczeniu tego słowa, a pojęciem „zrodzony” (genitum), czyli Syn, który z Boga pochodzi. Ale według Ariusza, skoro Syn „pochodzi”, to ma On początek, a więc jest stworzeniem, pierwszym stworzeniem, przez którego Bóg stworzył wszystkie inne stworzenia. Teologia ariańska odbija się naturalnie na pojęcie zbawienia. Wiadomo, że mamy stać się „synami w Synu” (filii in Filio). W pierwszym przypadku, (według Ariusza), nasze synostwo, aczkolwiek bardzo szlachetne, utrzymuje nas na poziomie (wspaniałego) Syna-stworzenia; w drugim przypadku (według Soboru nicejskiego, i teologii św. Atanazego z Aleksandrii), nasze synostwo wprowadza nas w głąb tajemnicy Trójcy Świętej : w tym drugim przypadku bowiem jesteśmy synami w Synu, ale w Synu, który jest we wszystkim równy Ojcu, który „stanowi Jedno „ z Ojcem (J 10, 30). pl_PL
dc.language.iso fr pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject patrystyka pl_PL
dc.subject patrologia pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject arianizm pl_PL
dc.subject herezje pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject Christianity en
dc.subject Church en
dc.subject Church Fathers en
dc.subject patristics en
dc.subject patrology en
dc.subject God en
dc.subject theology en
dc.subject Arianism en
dc.subject heresies en
dc.subject Jesus Christ en
dc.subject Christianisme fr
dc.subject Église fr
dc.subject Dieu fr
dc.subject théologie fr
dc.subject hérésies fr
dc.title La nouveauté chrétienne aux premiers temps de l’Église fr
dc.title.alternative Nowość chrześcijańska w pierwszych wiekach Kościoła pl_PL
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us