Repozytorium Theo-logos

Woman, Self-Giving and Receiving: New Feminism, Theology of the Body, and Society

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Gawkowska, Aneta
dc.date.accessioned 2023-02-02T07:53:20Z
dc.date.available 2023-02-02T07:53:20Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2012, R. 16 (34), Nr 30 (74), s. 173-186. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/3445
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł przedstawia i analizuje podstawową w nowym feminizmie kwestię ludzkiej relacyjności, która ukazywana jest wyraźnie przez kobiecość opartą na możliwości nawiązywania specyficznie głębokiej relacji z dzieckiem podczas okresu ciąży. Otwartość na przyjęcie nowej osoby – dziecka, w wyniku uprzedniej postawy miłosnej receptywności w relacji kobiety i mężczyzny, jest w teologicznym ujęciu Jana Pawła II istotną społecznie wskazówką głównego aspektu relacji międzyludzkich jako takich, czyli aspektu miłości wyrażonej przez akceptację wyrastającą z założenia o godności człowieka jako wartości niesprowadzalnej do wymiaru utylitarnego. Papieski personalizm propagowany przez nowe feministki (np. Michele M. Schumacher, Mary F. Rousseau, Mary Ann Glendon, Janne Haaland Matlary, Elizabeth Fox-Genovese, Marguerite Léna, Pia Francesca de Solenni, Helen M. Alvaré) łączy się w ich teoriach i praktycznych postulatach z realistyczną antropologią i teologią daru według Jana Pawła II (przedstawioną w jego teologii ciała, teologii małżeństwa i rodziny). Zgodnie z tym stanowiskiem osoba istnieje w relacjach wspólnotowych, danych i współtworzonych dzięki przyjmowaniu i dawaniu miłości osobowej; wolność osoby realizowana jest w relacjach i w przestrzeni prawdy o dobru, w tym dobru wspólnym; natura ludzka posiada wpisaną w siebie celowość. Wymienione założenia przeciwstawiają się w oczywisty sposób stanowisku relatywistycznemu i subiektywistyczno-indywidualistycznemu. Nowy feminizm jest zatem ciekawą alternatywą dla indywidualistycznie zorientowanych stanowisk nowożytnej filozofii społecznej; alternatywą, która wykazuje pewne podobieństwa do ujęcia komunitariańskiego (np. konkluzji Alasdaira MacIntyre’a), ale która zdaje się iść dużo dalej w kierunku sformułowania poglądu o społeczeństwie jako ufundowanym na ekstatyczności ludzkich relacji (Rozumienie „ekstazy” jako swoistego wyjścia z siebie i bytowania w drugim wzięte jest tu z pism Karola Wojtyły – Jana Pawła II, a rozwinięte i poddane analizie w teorii Grahama J. McAleera). Nowy feminizm zawiera zatem wiele starych filozoficznych treści, ale wzbogacone są one o współczesną wrażliwość i wprowadzane w nowym kontekście społecznym czasów późnej nowoczesności przez kobiety jako osoby świadome wagi relacyjności z powodu natury i specyficznego doświadczenia. Artykuł nawiązuje też w końcowej części do podobieństwa refleksji nowofeministycznej do myśli św. Teresy Benedykty od Krzyża (Edyty Stein) oraz stanowiska o. Józefa Kentenicha, założyciela Ruchu Szensztackiego. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject kobieta pl_PL
dc.subject feminizm pl_PL
dc.subject nowy feminizm pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia ciała pl_PL
dc.subject ciało pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject miłość rodzicielska pl_PL
dc.subject rodzicielstwo pl_PL
dc.subject macierzyństwo pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject wspólnota pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject relacje międzyosobowe pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject godność ludzka pl_PL
dc.subject personalizm pl_PL
dc.subject woman en
dc.subject feminism en
dc.subject new feminism en
dc.subject theology en
dc.subject theology of the body en
dc.subject body en
dc.subject John Paul II en
dc.subject popes en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject love en
dc.subject parental love en
dc.subject parenthood en
dc.subject motherhood en
dc.subject anthropology en
dc.subject community en
dc.subject dary pl_PL
dc.subject gifts en
dc.subject society en
dc.subject interpersonal relationships en
dc.subject dignity en
dc.subject personalism en
dc.title Woman, Self-Giving and Receiving: New Feminism, Theology of the Body, and Society en
dc.title.alternative Kobieta, przyjmowanie i ofiarowanie daru osoby: Nowy feminizm i teologia ciała a społeczeństwo pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas