Repozytorium Theo-logos

Miejsce smutku w duchowości chrześcijańskiej. Świadectwa wielkich pisarzy monastycznych od Ewagriusza do Jana Klimaka

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Pancerz, Roland Marcin
dc.date.accessioned 2023-02-02T10:26:51Z
dc.date.available 2023-02-02T10:26:51Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2011, R. 15 (33), Nr 29 (73), s. 277-291. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/3484
dc.description.abstract This present study provides a brief analysis of the texts of the great monastic writers (Evagrius Ponticus, John Cassian, Gregory the Great and John Climacus) about the role, which sorrow plays in Christian spirituality. These writers – following St. Paul (2 Cor, 7,10) – distinguish negative sorrow, “sorrow of the world” (λὐπη κοσμκή) and positive sorrow, „sorrow according to God” (λὐπη κατά Θεόν).Evagrius was the first monastic writer who classified sorrow as one of the main evil thoughts. It is mainly caused by unsatisfied desires and lusts, anger, inflicted harms or lost goods. Sorrow results in a lot of harmful effects: confusion of mind, difficulties in prayer, sloth, dryness of feelings, anger, irritability and – in the worst case – suicide. Desperation about one’s salvation due to committed sins is particularly harmful. In that case man does not experience true repentance, cuts himself off from returning to God, and often commits even greater sins.Sorrow in positive sense expresses itself first of all in contrition for committed sins. Some writers include here also longing for God, spiritual perfection and life eternal; fear of punishment; or finally compassion for our neighbours. The so called „gift of tears” is strictly linked with the inner contrition, which makes prayer especially effective, brings purification from sins and defects, and may be an antidote for bad thoughts and hardening of heart. Paradoxically, John Climacus emphasizes that religious repentance includes joy. This monk of Sinai coins even a new technical term: χαρμολὐπη (joyful sorrow). The monastic writers stress that tears cannot be sufficient in themselves. There is also a danger that motivation of tears will be vainglory, or tears will carry pride. Then they will lose their value. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject duchowość pl_PL
dc.subject smutek pl_PL
dc.subject mistycyzm pl_PL
dc.subject mistycy pl_PL
dc.subject eremici pl_PL
dc.subject mnisi pl_PL
dc.subject teolodzy pl_PL
dc.subject teologowie pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject monastycyzm pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła wschodniego pl_PL
dc.subject święci pl_PL
dc.subject ojcowie pustyni pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject Ewagriusz z Pontu pl_PL
dc.subject Jan Kasjan pl_PL
dc.subject Grzegorz I pl_PL
dc.subject Jan Klimak pl_PL
dc.subject Christianity en
dc.subject spirituality en
dc.subject sadness en
dc.subject mysticism en
dc.subject mystics en
dc.subject hermits en
dc.subject monks en
dc.subject theologians en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject monasticism en
dc.subject Church Fathers en
dc.subject saints en
dc.subject popes en
dc.subject Evagrius Ponticus en
dc.subject John Cassian en
dc.subject Gregory I en
dc.subject John Climacus en
dc.subject Desert Fathers en
dc.subject Grzegorz Wielki pl_PL
dc.subject Gregory the Great en
dc.title Miejsce smutku w duchowości chrześcijańskiej. Świadectwa wielkich pisarzy monastycznych od Ewagriusza do Jana Klimaka pl_PL
dc.title.alternative Place of sorrow in Christian spirituality. Witnesses of the great monastic writers from Evagrius to John Climacus en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas