Theo-logos Repository

Il tarantismo ed il culto di San Paolo nel viaggio etnografico di Ernesto de Martino

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Del Mastro, Diana
dc.date.accessioned 2022-08-11T08:43:07Z
dc.date.available 2022-08-11T08:43:07Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2012, nr 2, s. 147-162. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/350
dc.description Tekst artykułu w języku włoskim. Autor tłumaczenia streszczenia: Diana Del Mastro. pl_PL
dc.description.abstract W czerwcu 1959 r. z okazji święta św. Piotra i Pawła grupa uczonych prowadzona przez antropologa Ernesta De Martino wybrała się do Galatiny na Półwyspie Salentyńskim w Apulii, żeby podjąć badania nad tarantyzmem, zjawiskiem historyczno-religijnym wciąż aktualnym i obecnym, którego źródła sięgają czasów średniowiecza. Oprócz wspomnianego już cenionego historyka religii grupa składała się także z lekarza, psychiatry, psychologa, eksperta w dziedzinie etnomuzykologii i fotografa. Zostali oni powołani do obserwacji tego, co działo się tym małym miasteczku w centralnej Apulii podczas obchodów odbywających się w dniach od 28 do 30 czerwca, kiedy to do kaplicy św. Pawła napływały tłumy „tarantystów” z całego Salento. Powodem ich przyjazdu na ceremonię była chęć złożenia hołdu świętemu w podziękowaniu za otrzymaną łaskę uzdrowienia lub też prośba o pomoc w przezwyciężeniu straszliwej choroby, wywołanej przez ukąszenie pająka. Zobowiązywało to tarantystów do frenetycznego tańca i trwania kilka dni w stanie delirium. Do tej pory z obszernej literatury na temat tarantyzmu wyłaniają się dwa główne nurty tego ciekawego zjawiska, które charakteryzowało wiejski, południowy świat analfabetów i ich skłonność do magicznych wierzeń. Pierwszym z nich jest interpretacja medyczna, która sprowadza tarantyzm do formy „arachnidyzmu”, drugim natomiast psychopatologiczna, przedstawiająca go jako objaw choroby psychicznej. Założeniem badań z 1959 r. było natomiast postawienie hipotezy symboliczno-kulturowej tego zjawiska. Analiza historyczno-religijna zaobserwowanych zdarzeń miała pozwolić Ernestowi De Martino na zdefiniowanie tarantyzmu jako fenomenu kulturowego, zdolnego do symbolicznej autonomii, a nie jako choroby. pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Galatina pl_PL
dc.subject tarantyzm pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject kult pl_PL
dc.subject Paweł apostoł pl_PL
dc.subject podróż pl_PL
dc.subject religion en
dc.subject cult en
dc.subject journey en
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject anthropology en
dc.subject Ernesto de Martino pl_PL
dc.title Il tarantismo ed il culto di San Paolo nel viaggio etnografico di Ernesto de Martino it
dc.title.alternative Tarantyzm i kult św. Pawła w etnograficznej podróży Ernesta De Martino pl_PL
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us